dc.contributor.advisor | Dahl, Anne | |
dc.contributor.author | Lian Taraldsen, Tommy | |
dc.date.accessioned | 2022-07-07T17:20:11Z | |
dc.date.available | 2022-07-07T17:20:11Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:109722273:46230247 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3003617 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Denne studien undersøker grammatikkoppgaver i lærebøker for Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Hovedmålet for studien var å undersøke (I) hvordan tekstbøker tilnærmet seg grammatikk, og (II) om det var samsvar mellom intensjonen(e) i læreplanen og grammatikkoppgavene i lærebøkene.
Ni lærebøker for ungdomstrinnet ble analysert i denne studien, og det ble hovedsakelig sett på oppgaver som omhandlet morfologi og syntax. Hovedfunnet er at selv om enkeltelementer i lærebøkene samsvarte med intensjonen i læreplanen, avvek samtlige bøker betraktelig på punktene om språkbevissthet og flerspråklighet.
Lærebøkene hadde også en hovedsakelig deduktiv tilnærming til grammatikk, hvor flesteparten av oppgavene var isolerte. En av tekstbøkene, Enter, var mer i tråd med læreplanverket, selv om dette også var med små marginer. Videre studier trengs for å se på både effekten av disse funnene, og hvorvidt dette gjenspeiler praksis i faktiske klasseromssituasjoner. | |
dc.description.abstract | This study investigates grammar tasks in textbooks for Kunnskapsløftet 2020 (LK20). The main aim of the study was to investigate (I) how textbooks approach grammar, and (II) if there was a correspondence between the intent in the curriculum and the grammar tasks in textbooks.
Nine textbooks for Lower Secondary were analysed in this study, looking mainly at tasks concerned with morphology or syntax. The main finding in this study was that whilst there are elements that did fulfil the intent in the curriculum, overall, the textbooks were found to diverge from the focus on language awareness and multilingualism.
The textbooks were shown to have a primarily deductive approach to grammar, with most tasks being isolated. One textbook, Enter, was slightly more aligned with the curriculum, even if it were by a small margin. Further studies are required to investigate the effect of these findings, as well as how this reflects the practice in actual classroom situations. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | How to Grammar? A study of grammar instructions and tasks in Norwegian ESL textbooks. | |
dc.type | Master thesis | |