Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrumo, John
dc.contributor.authorKrogstad, Andrea
dc.date.accessioned2022-07-07T17:20:07Z
dc.date.available2022-07-07T17:20:07Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:107178568:12532947
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003613
dc.description.abstractMed presise, humoristiske og alvorlige skildringer regnes Marit Eikemo som en av samtidens skarpeste forfattere. Denne masteroppgaven er en utforskning av hennes nyeste novellesamling, Hardanger (2019), i lys av teori om sjanger og satire. Med dette ønsker jeg først og fremst å undersøke hvilke perspektiv fra novelleteorien som er mest hensiktsmessig å anlegge på verket. Målet er å forstå novellesamlingen bedre ved å vise hvordan en slik nyere novellesamling klinger med en eldre novelletradisjon. Fra Boccaccio til Goethe til Eikemo er det ingen tvil om at novellesjangeren har lange tradisjoner. I oppgaven trekker jeg et skille mellom den klassiske og den moderne novelletradisjonen. Dette er hensiktsmessig for å tydeliggjøre novellas sjangerutvikling. Metoden i denne masteroppgaven er en nærlesning, og i analysen er novellene inndelt etter hvilken tilknytning til Hardanger hovedkarakterene representerer. For å strukturere dette har jeg definert følgende karaktertyper: hardingene, turistene, nostalgikerne og utskuddene. Gjennom analysen kommer det frem at flere av novellene står i stil med den klassiske novelleteorien, spesielt når det kommer til rammefortellingen som struktur, begivenhetsorienteringen og satiren i det tematiske. Analysen viser dermed hvordan satiren i verket ikke er et feilgrep, slik noen av anmelderne mener, men snarere et klassisk trekk som fungerer godt i samspill med de øvrige trekkene. Selv om noen av novellene står mer i stil med den moderne tradisjonen med et større fokus på en stemning, fungerer det hensiktsmessig for den totale rammefortellingen. Med dette forsterkes kompleksiteten i verket og den realistiske modusen i samlingen som helhet.
dc.description.abstractWith precise, humorous and serious depictions, Marit Eikemo is considered one of the sharpest writers of our time. This Master's thesis is an exploration of her latest collection of novellas, Hardanger (2019), conducted in a genre and satire theoretic light. First, i want to examine which perspectives from the novella theory are most appropriate to apply to the collection. The goal is to better understand the work by showing how such a recent collection of novellas coincides with an older novella tradition. From Boccaccio to Goethe to Eikemo, there is no doubt that the novella genre has long traditions. In this Master’s thesis, I draw a distinction between the classic and the modern novella tradition. This is expedient in order to clarify the genre development of the novella. The method employed in this Master's thesis is close reading, and the analysis of the novellas is divided according to which connection to Hardanger the main characters represent. The four subgroups are the hardings, the tourists, the nostalgics and the outcasts. The analysis shows that several of the novellas fit the style of the classic novella theory, especially when it comes to the framework narrative as a structure, event orientation and satire in the thematic. The analysis thus shows how the satire in the work is not a mistake, as some of the reviewers believe it to be, but rather a classic feature that works well in interaction with the other features. Although some of the novellas are written in a more modern tradition, with a greater focus on conveying a mood, it works expediently for the overall frame narrative. This reinforces the complexity of the work and the realistic mode of the collection as a whole.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Hardanger kjem til å bli det nye Piemonte, folkens!» Sjanger og satire i Marit Eikemos Hardanger (2019)
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel