African American Hardboiled Detective Fiction
Abstract
Kriminallitteratur er en av de mest populære formene for litteratur. Sherlock Holmes, Hercule Poirot, Philip Marlowe, og Sam Spade er velkjente navn. Det er også en sterk tradisjon i Skandinavia for kriminallitteratur. Kriminallitteratur ser ut til å være blant de mest sosialt relevante formene for litteratur – hvis man måler «relevans» ut fra forbruksnivå, noe som reflekterer en stor interesse. Men samtiden er en tid hvor vi er mer og mer kritisk klar over hva det vil si å være «relevant» – hvem er det som får definere hva «relevans» er, og for hvem? Spesielt har vi blitt mer bevisste på betydningen av mangfold og inkludering – at kulturelle rom som alle andre offentlige rom skal være åpne for kvinner, fargede og LGBTQ+-samfunn og enkeltpersoner. I denne oppgaven ser jeg på det afroamerikanske bidraget til amerikansk detektivfiksjon, og først og fremst den hardkokte detektiv tradisjonen. Jeg sporer fremveksten av afroamerikanske forekomst i denne sjangeren, ser først på forfatterskapet til Chester Himes, allment anerkjent som en av de første store bidragsyterne, og deretter på Walter Mosley for å finne ut hvordan svarte mannlige forfattere setter seg inn i denne spesielle tradisjonen av mysterieskriving, og hvilke – om noen – endringer de gjør i dets konvensjoner og verdenssyn. Crime fiction is one of the most popular forms of literature. Detectives such as Sherlock Holmes, Hercule Poirot, Philip Marlowe, and Sam Spade, are household names. In Scandinavia, there is also a strong tradition of crime writing. Crime fiction would appear to be among the most socially relevant kinds of writing – if one measures “relevance” by levels of consumption, which reflect a widespread interest. But the present era is one where we are more and more critically aware of what it means to be “relevant” – who is it that gets to define what “relevance” is, and for whom? In particular, we have become more conscious of the importance of diversity and inclusivity – that cultural spaces like any other public spaces should be open to women, people of colour, and LGBTQ+ communities and individuals. In this thesis, I look at African American contributions to American detective fiction, and primarily the tradition of the hardboiled investigator. I trace the emergence of African American presences within this genre, looking first at the writing of Chester Himes, widely acknowledged as among the first major contributors, and then at Walter Mosley to see how Black male writers insert themselves into this particular tradition of mystery writing, and what – if any – changes they make to its conventions and worldview.