dc.contributor.advisor | Li, Guoqiang | |
dc.contributor.author | Sellevåg, Nicholas Bodvin | |
dc.contributor.author | Senko, Yan | |
dc.contributor.author | Kongelf, Fabian | |
dc.contributor.author | Borge-Jensen, Oddbjørn S. | |
dc.date.accessioned | 2022-07-07T17:19:39Z | |
dc.date.available | 2022-07-07T17:19:39Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:106261571:112575889 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3003597 | |
dc.description.abstract | Bachelor oppgaven er utført som et eksperiment for å utforske muligheter ved å bruke Gitlab som
en Læringsstyrringssplattform (LMS). Det er en rekke utfordringer tilknyttet hva LMS tilstreber å
tilby. Erik Hjelmås, Førsteamanuensis på Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, har
definert utfordringene som følgende:
1. Gi enkel tilgang til offentlig informasjon
2. Støtte brukertilgangskontroll
3. Publiser kunngjøringer
4. Håndtere innleveringer
5. Utføre digital tester
6. Tilgjengeliggjøre diskusjonsforum
Gruppen har utforsket til hvilken grad disse utfordringene kan løses gjennom bruk av GitLab Pages.
Som et resultat av denne utforskningen har det blitt utviklet et system som demonstrerer metoder
for å løse de første fire utfordringene som har blitt definert av Erik Hjelmås. Det utviklede systeme
består av en rekke komponeneter som lager en nettside basert på markdown filer. Forelesere kan
laste opp sitt kursmateriale i systemet som markdown filer og disse vil automatisk brukes til å
generere tilsvarende nettsider og gjort tilgjengelig for studentene. GitLab løsningen lar brukere
unngå det grafiske brukergrensesnittet til generaliserte systemer som BlackBoard Learn ved å bruke
Git terminalen for å endre og laste opp filer. Flere forelesere som gruppen har intervjuet for
prosjektet har uttrykket entusiasme for en slik løsning ovenfor mer abstrakterte nett-grensesnitt.
Gruppen har kommet frem til at Gitlab Pages kan tilby en delvis tilfredsstillende erstatting av en
tradisjonell LMS, men kun spesifikt for IT-erfarne brukere. Det er derimot en rekke aspekter ved de
eksisterende systemene som ikke kan gjennskapes i Gitlab. Dette inkluderer funksjonalitetene
utenfor oppgavens omfang som for eksempel digital testing og tilgjengeliggjørelse av
diskusjonsforum. Det er også flere elegante løsninger som påkrever dedikerte databaser og ikke
bare et Git repository | |
dc.description.abstract | The thesis is conducted as an experiment for exploring the possibilities of using Gitlab as a Learning
Management System (LMS). There are several challenges an LMS should strive to solve. Erik
Hjelmås, Associate Professor at Norwegian University of Science and Technology, has defined the
challenges as follows:
1. Provide easy access to public information
2. Support User Access Control
3. Publish announcements
4. Handle assignments
5. Perform digital testing
6. Host discussion forums
Consequently, the group members of the thesis researched to which degree the challenges can be
solved within the Git based system Gitlab. As a result, the group members have developed a system
which demonstrates methods to solve the first four challenges defined by Erik Hjelmås. The
developed system consists of several components to transform markdown documents into websites.
Teachers can provide the system with their course material as markdown and automatically generate
corresponding websites accessible for students. The GitLab solution allows users to circumvent the
Graphical User Interface of generalized systems like BlackBoard Learn by using the Git command
line interface (CLI) to change and upload files. Several of the professors the group interviewed for
this thesis expressed significant enthusiasm for CLI-oriented methods in contrast to web interfaces.
The group concludes that GitLab Pages is capable of offering a partially suitable replacement to the
traditional LMS, but only for users with sufficient IT experience. There are however some things the
existing systems do that GitLab cannot replicate. This includes the out of scope challenges of digital
testing and discussion forums, but also some elegant solutions that requires a proper dedicated
database, and not just a Git repository. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Exploring possibilities for GitLab as a Learning Management System | |
dc.type | Bachelor thesis | |