Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNurmi, Tom
dc.contributor.authorØstborg, Maria Helen
dc.date.accessioned2022-07-06T17:22:30Z
dc.date.available2022-07-06T17:22:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110275169:37673315
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003336
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å studere hvordan lærere kan bruke grafiske romaner som setter søkelys på innvandrer- og flyktnings-erfaringer i det norske EFL-klasserommet for å oppmuntre elevene til å forbedre kritisk tenkning og få en forståelse av aspekter ved kjerneverdiene i norsk læreplan (2017): 1.1 Menneskeverdet, 1.2 Identitet og kulturelt mangfold, og 1.3 Kritisk tenkning og etisk bevissthet. Dette skal oppnås gjennom en rekke litterære case-studier, i tillegg til en litteraturgjennomgang som dekker tidligere forskning om bruk av grafiske romaner i klasserommet, betydningen av mangfoldig litteratur for elevenes utvikling, og en kritisk multimodal analyse av et sett med fire grafiske romaner: American Born Chinese (Yang, 2006), Almost American Girl (Ha, 2020), The boat (Lee & Huynh, 2015) og Illegal (Colfer, Donkin, & Rigano, 2018). Ved å bruke en multimodal analyse kan vi se nærmere på hvordan bildet og teksten fungerer sammen for å demonstrere deres pedagogiske effektivitet. Sammen vil disse to datasettene brukes til å generere anbefalinger om hvordan man kan bruke grafiske romaner i fremtidige norske EFL-klasserom som et verktøy for å utvikle multimodale leseferdighet på, kritiske tenkeferdigheter og en åpning for forståelse av aspekter ved tre kritiske kjerneverdier fra LK20 (1.1, 1.2 og 1.3).
dc.description.abstractThe purpose of this thesis is to study how teachers can use graphic novels that focus on immigrant and refugee experiences in the Norwegian EFL classroom to encourage students to improve critical thinking skills and gain an understanding of aspects of the core values of the Norwegian curriculum (2017): 1.1 Human Dignity, 1.2 Identity and Cultural Diversity, and 1.3 Critical Thinking and Ethical Awareness. This will be achieved through a series of literary case studies, in addition to a literature review covering previous research concerning the use of graphic novels in the classroom, the importance of diverse literature for students’ development, and a critical multimodal analysis of a set of four graphic novels: American Born Chinese (Yang, 2006), Almost American Girl (Ha, 2020), The boat (Le & Huynh, The boat, 2015), and Illegal (Colfer, Donkin, & Rigano, 2018). A multimodal analysis lets us look closely at how the image and the text work together to demonstrate their pedagogical effectiveness. Together these two datasets will be used to generate recommendations about how to use graphic novels in future Norwegian EFL classrooms as a tool for developing multimodal literacy, critical thinking, and an opening for an understanding of aspects of three critical Norwegian curricular core values (1.1, 1.2, and 1.3).
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleTeaching the graphic novel through migrant experiences in the Norwegian EFL classroom
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel