Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLowery, Alyssa
dc.contributor.authorPoiesz, Ida Svenningsen
dc.date.accessioned2022-07-06T17:22:28Z
dc.date.available2022-07-06T17:22:28Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110275169:26416612
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003334
dc.description.abstract“En analyse av første klasse elevers engasjement med kulturelt mangfoldige bildebøker» er en kvalittive forskning som bruker data som er samlet inn gjennom intervjuer med en første-klasse lærer, og observasjoner samt diskusjoner med en gruppe av 9 første klasse elever før, samtidig og etter høylesninger av kulturelt mangfoldige bildrebøker. Gjennom høylesningene, diskuterte vi mangfoldet i literaturen, samt tilknytningene elevene fant i bøkene og sine egne liv. «høylesning er en hyppig praksis i de første årene på skolen som gir mye potensiale for utvikling a leseferdigheter for unge elever. Sette inkluderer ordforråd, forståelse, tekststrukturbevissthet, visuell leseferdighet og flyt» (Håland, Hoem, & McTigue, 2020, p. 1). Elevene synes de fleste historiene var engasjerendes, men på grunn av varierende faktorer, som vanskeligheten med å sitte stille, eleves tilhørighet til et mangfoldig klasserom og deres unge alder, forhindret dem i å respondere utover overflatenivå.
dc.description.abstract“’That’s what my mom said to me too!’: An Analysis of First-Grade students’ Engagement with Culturally Diverse Picturebooks” is a qualitative study using data collected from interviews with a first-grade teacher and observation and discussions with a group of nine first-grade students before, during, and after reading culturally diverse picturebooks. During the sessions, we discussed the diversity in the literature, and the connections the students found between their own lives and the books. “Read-alouds are a frequent practice in the early childhood classrooms, that provide a lot of potential when developing literacy skills for young learners, which include vocabulary, comprehension, text structure awareness, visual literacy and fluency.” (Håland, Hoem, & McTigue, 2020, p. 1). Students find most of the stories engaging, but various factors, such as having to sit still, being a part of a diverse classroom and their young age seemed to prevent them from responding beyond the surface level.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.title“That’s what my mom said to me too!": An Analysis of First-Grade students' Engagement with Culturally Diverse Picturebooks
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel