Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØstgaard, Sven.
dc.contributor.authorRysgård, Steffen.
dc.date.accessioned2022-07-06T17:21:04Z
dc.date.available2022-07-06T17:21:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104598389:34510306
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003283
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven undersøker og diskuterer hvordan sympati dannes med hovedkarakterene i Squid game og Parasitt. Dette gjøres ved å benytte Murray Smith sin sympatistruktur og resultatene fra analysen settes opp imot hverandre i en sammenligning før det ender i en konklusjon på slutten. Jeg anvender kognitiv filmteori. Herunder primært sympatistrukturen til Smith i tillegg til støttende begreper fra Margrethe Bruun Vaage og Carl Plantinga med flere, for å sette ord på nøyaktig hva som skaper engasjement for karakterene i disse historiene og hvilke filmatiske virkemidler som benyttes.
dc.description.abstractThis bachelor thesis examines and discusses how sympathy is made with the main characters in Squid game and Parasite. By using Murray Smith’s structure of sympathy, the analysis of each film will be compared by the end of the thesis. Cognitive film theory is the focus, and mainly then Smiths structure of sympathy, but also supporting terms from Margrethe Bruun Vaage and Carl Plantinga with others. This is done to explore which cinematic means matter the most in creating character engagement and what the difference between them are.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSquid game og Parasitt. Like utgangspunkt, forskjellige valg - En komparativ analyse av emosjonelt engasjement for karakterene i to kritikerroste historier.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel