dc.description.abstract | I denne bacheloroppgaven ble fonologiske utfordringer undersøkt, som kan oppstå ved å lære eller praktisere det norske språket for tyskspråklige. For den gjennomførte studien ble 20 tyske innvandrer, som er bosatt i ulike deler i Norge, intervjuet. Det gjennomførte intervjuet besto av to deler. I første delen ble informantene spurt etter bakgrunnsopplysninger som eksempelvis alder og morsmål. I andre delen skulle informantene gjennomføre en oppgave som besto av to leseøvelser og en lytteøvelse. Målet med denne undersøkelsen var å finne ut, hvilke utfordringer tyske innvandrer har, ved å uttale, lære og praktisere det norske språket. Det fonologiske fokuset lå på vokalene [y], [y:], [ʉ:] og [ʉ], utlydsherding og [ç]- og[ʃ]- lydene. I tillegg ble aspekter som eksempelvis andre kunnskaper i fremmedspråk, alder, botid eller gjennomførte språkkurs undersøkt. Disse aspektene ble sammenlignet med de tre fonologiske kriteriene og integrert i evalueringen. | |