Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTola, Besmir
dc.contributor.advisorIsene, Bjørn
dc.contributor.advisorElvestad, Henning
dc.contributor.authorIndergaard, Mia Grav
dc.contributor.authorJi, Siyang Emily
dc.date.accessioned2022-07-06T17:20:42Z
dc.date.available2022-07-06T17:20:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111577928:111581131
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003266
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBruk av hjemmekontor har økt de seneste årene i forbindelse med korona-pandemien. Samfunnssituasjonen medførte for mange et plutselig behov for å kunne kommunisere og samarbeide med andre i sanntid uten å måtte møtes fysisk. Dette har resultert i en betraktelig økning i bruken av video- og samhandlingsløsninger verden over. På grunn av fleksibiliteten som kommer med slike tjenester, så er det heller ingen grunn til å tro at bruken vil stoppe med det første. I tiden framover vil det være problemstillinger rundt hvordan å sikre og avdekke kvalitetsutfordringer på video- og samhandlingsløsninger. Dette er sterkt knyttet til kvaliteten på den underliggende nettverksinfrastrukturen. Vi har fått i oppgave av Telenor å undersøke hvordan WebEx by Cisco sin videotjeneste blir påvirket av dårlig nettkvalitet, begrenset til hjemmekontor med dårlig Wi-Fi-signal. For å undersøke dette har vi valgt å fokusere på hvordan et WebEx videomøte påvirkes av svekkelser i diverse nettverksparametre relatert til videokvalitet. For å utløse slike svekkelser gjennomfører vi tre testscenarier som på hver sin måte representerer et hjemmekontor med dårlig nettkvalitet. For hvert scenario kjører vi et videomøte mellom to klienter på WebEx som vi så analyserer med hensyn til nettverksparametre og videokvalitet. Resultatene fra hvert testscenario blir sammenliknet med et baseline-møte hvor kvaliteten er god. For å få hentet ut data til analysene benytter vi oss av verktøyene Cisco WebEx Control Hub, Cisco Meraki Dashboard og Wireshark. Ved gjennomføringen av testene vil de to klientene være koblet til nettverksutstyr fra Cisco Meraki-serien. Det første testscenariet har dårlig nettkvalitet i form av et lavt signal-til-støyforhold for en av klientene. Vi oppnår dette ved å plassere den ene klienten lengre unna det trådløse aksesspunktet. Det andre testscenariet går ut på å forårsake forstyrrelser i Wi-Fi-signalet ved å skru på en mikrobølgeovn. Denne er lokalisert mellom aksesspunktet og klientene. Det tredje og siste testscenariet har dårlig nettkvalitet i form av lav båndbredde for klientene, og dette konfigurerer vi inne på Meraki Dashboard. Resultatene og analysene viser en tydelig redusert videokvalitet for både det første og det siste testscenariet. Det vil si der hvor vi hadde en økt avstand mellom aksesspunktet og den ene klienten, og der hvor vi hadde lav båndbredde for begge klienter. For testscenariet med mikrobølgeovnen påskrudd så vi derimot ingen betydelig nedgradering av videokvaliteten. Her ble rett og slett ikke forstyrrelsen stor nok til å påvirke kvaliteten i betydelig grad. Etter å ha analysert data fra testscenariene konkluderer vi samlet sett med at dårlig nettkvalitet definitivt kan påvirke WebEx sin videotjeneste i form av hvordan en klient opplever kvaliteten av møtet.
dc.description.abstractThe use of home offices has increased in recent years due to the corona pandemic. For many people, the societal situation led to a sudden need to communicate and collaborate with others in real-time without having to meet physically. This resulted in a significant increase in the use of video and collaboration solutions worldwide. Due to the flexibility that comes with such services, there is also no reason to believe that the use will stop any time soon. In the time ahead, there will be questions around how to secure and identify quality challenges in video and collaboration solutions. This is strongly linked to the quality of the underlying network infrastructure. We have been tasked by Telenor to investigate how WebEx by Cisco’s video service is affected by poor network quality, limited to home offices with poor Wi-Fi signal. To investigate this, we have chosen to focus on how a WebEx meeting is affected by impairments of various network parameters related to video quality. To trigger such impairments, we carry out three test scenarios, each of which in its own way represents a home office with poor network quality. For each scenario, we run a video meeting between two clients on WebEx, which we then analyse in terms of network parameters and video quality. The results from each test scenario are compared with a baseline meeting where the quality is good. To retrieve data for the analyses, we use the tools Cisco WebEx Control Hub, Cisco Meraki Dashboard and Wireshark. When performing the tests, the two clients are connected to network equipment from the Cisco Meraki series. The first test scenario has a low signal-to-noise ratio for one of the clients. We achieve this by locating this client further away from the wireless access point. The second test scenario involves interfering with the Wi-Fi signal by turning on a microwave oven, located between the access point and the clients. The third and final test scenario has a low per-client bandwidth, which we configure on the Meraki Dashboard. The results and analyses show a clearly reduced video quality for both the first and the last test scenario. That is, where we had an increased distance between the access point and one client, and where we had low bandwidth for both clients. However, for the test scenario with the microwave turned on, we saw no significant downgrade of the video quality. Here, the interference was simply not large enough to have any significant impact on quality. After analysing data from the test scenarios, we conclude that poor network quality definitely can affect WebEx’s video service in terms of how a client experiences the quality of the meeting.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleWebEx and Poor Network Quality
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel