Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEikeseth, Unni
dc.contributor.authorPedersen, Dina
dc.date.accessioned2022-07-05T17:23:37Z
dc.date.available2022-07-05T17:23:37Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104871035:32229835
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002982
dc.description.abstractKontekstbasert undervisning har flere betydninger. Formålet med undervisningsformen er å øke motivasjonen og å aktualisere fagstoff for elever ved å skape et behov for å lære kjemi gjennom å presentere relevante problemstillinger der kjemi er en del av løsningen. Motivasjon og kontekstbasert undervisning henger altså tett sammen. Gjennom semistrukturerte intervju av fire elever har jeg i denne oppgaven undersøkt hvordan elever oppfatter kjemifagets relevans, og derfor forsøkt kartlegge i hvilke områder av hverdagen de opplever kjemi som relevant. Funnene indikerer at elever kan oppleve en økt motivasjon dersom kjemi i klasserommet knyttes opp mot hverdagskjemi, og elever opplever både indre og ytre motivasjon for kjemi. Til sammen presenteres det 11 kontekster, fordelt over kategoriene personlig kontekst, samfunnsmessig kontekst og yrkesmessig kontekst.
dc.description.abstractContext-based teaching has several meanings. The purpose of the teaching method is to increase the motivation students experience and to actualize subject matter for by creating a need to learn chemistry. This is usually done by presenting relevant issues where chemistry is part of the solution. Motivation and context-based teaching are thus closely linked. Through semi-structured interviews of four students, this thesis investigates how students perceive the relevance of the chemistry subject, and therefore tries to map in which areas of everyday life they experience chemistry as relevant. The findings indicate that students may experience an increased motivation if chemistry in the classroom is linked to everyday chemistry, and students experience both internal and external motivation for chemistry. A total of 11 contexts are presented, divided into the categories personal context, social context and professional context.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElevers oppfatning av kjemifagets relevans
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel