Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMurray, Helen Margaret
dc.contributor.authorGrimstveit, Emilie Grønneflåta
dc.date.accessioned2022-07-02T17:22:56Z
dc.date.available2022-07-02T17:22:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110275169:37410721
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002493
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er todelt og bruker en forklarende mixed metode til å finne frem til sitt resultat. Den første kvantitative delen tar for seg hvor mange læringsoppgaver det finnes i de forskjellige lærebøkene analysert og bruker Nunan’s (1999) taksonomi som inspirasjon. Lærebøkene som blir analysert i denne masteren er Link, Quest and Explore og oppgavene som skal kategoriseres er kognitive, lingvistiske, sosiale, kreative og affektive. Studien finner også ut hvor mange av oppgavene i lærebøkene som er mulig å tilpasse til ulike elevers behov. Den siste delen av den kvantitative forskningen tar for seg hvor mange av de ulike oppgavene som styrker bruken av Communicative Language Teaching og er såkalte “CLT-godkjente” oppgaver. Dataene for forskningen ble hentet inn ved bruk at innholdsanalyse. Den kvalitative delen av oppgaven analyserer noen av oppgavene i lærebøkene i detalj og ser etter om de tar hensyn til autentisk og meningsfull kommunikasjon. Funnene i dette forskningsprosjektet viser at alle tre lærebøkene verdsetter både autentisk og meningsfull kommunikasjon, samt forskjellene i elevenes læringsevner; likevel varierer resultatene. Den mest populære oppgavetypen i alle tre lærebøker var den sosiale. Men når man vurderer hvilken lærebok som inneholdt de mest CLT-godkjente oppgavene, begynte funnene å variere betydelig. En oppgave kan være en sosial aktivitet der elevene må samarbeide for å løse den, samtidig som de ikke klarer å fremme autentisk og meningsfull kommunikasjon. Når det kom til denne kategorien, var Link den læreboken med best resultat. Explore presterte dårligst, men denne boken inkluderte en høyere prosentandel av affektive og kreative oppgaver enn de andre. Quests resultater var generelt middelmådige, selv om den presterte best på antall oppgaver som ble tilpasset. Studien konkluderes med å vurdere hvordan lærere og skole administratorer ønskelig kan bruke resultatene av denne masteroppgaven som en veiledning til å velge de perfekte lærebøkene for elevene sine.
dc.description.abstractThe aim of this MA thesis is twofold: using an explanatory mixed-method in the analysis of materials. Firstly, this research project determines what types of learning tasks can be found in the different coursebooks analyzed: Link, Quest, and Explore. The first part of this study uses Nunan's (1999) taxonomy of task types as inspiration, which determines which of the categories of cognitive, linguistic, social, creative, and affective are the most popular. It also determines how many of the tasks are differentiated, considering pupils' differing learning proficiencies. In addition, the first part of the study considers how many of the different tasks in each task type category enhance the use of Communicative Language Teaching and are so-called “CLT-approved”. The data was collected by using content analysis. The second part of this study examines some of the tasks that are analyzed in the first part in greater detail and looks at whether or not they promote authentic and meaningful communication. The findings of this research project reveal that all three coursebooks consider the value of both authentic and meaningful communication, as well as the differences in pupils' learning abilities; yet, the outcomes vary amongst the three. The most frequently seen tasks in each book were the social task types. However, when considering which coursebook featured the most CLT-approved tasks, the findings started to differ significantly. A task could be a social activity in which pupils have to co-operate to solve it while yet failing to promote accurate and meaningful communication. When it came to this category, Link was the textbook with the best performance. Explore performed the poorest, however, it included a higher percentage of affective and creative tasks than the others. Quest's results were generally mediocre, although it did perform best on the number of tasks that were differentiated. This study concludes by considering how teachers and the school administrators might want to use the results of this master's thesis as a guide to choosing the perfect coursebooks for their grades.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleClassifying Tasks in Second Grade EFL Coursebooks Through a CLT Framework
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel