Gr|ensesnitt
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker den digitale audiovisuelle teknologiens dramaturgiskepotensialer i scenekunst. Et eksperimentelt teoretisk arbeid som først og fremst konsentrere segom å konstruere en metodologi ved å rekonseptualisere et dramaturgisk perspektiv. Etperspektiv konstruert via en diskursiv analyse som drøfter historiske og teoretiske relasjonermellom teknologi, scenekunst og dramaturgi, og som deretter blir satt på prøve i toforestillingsanalyser. Forestillingsanalysene tar for seg produksjonene 03:08.38 Tilstander avUnntak av Tore Vagn Lid og Transiteatret-Bergen, og CULPA! i Unntakstilstand av TaroVestøl Cooper og Mine Nilay Yalcin.Arbeidet tar avsats som en historisk og teoretisk orientering i diskurser mellomteknologi og opptreden. Deretter utnytter den Janek Szatkowskis dramaturgiteori som etkonseptuelt «skjelett» som dermed rekonseptualiseres via Karen Barads agential realismeog Gilles Deleuze og Felix Guattaris rhizome- og nomadeteori. Analysen henter ogsåinspirasjon fra Michael Eigtveds Opplevelsesmodell.
Drivkraften bak arbeidet, eller eksperimentet, er en undring over teknologiens inngripen ikunsten og samfunnet som sådan. En inngripen, som i kjølvann av COVID-19-pandemien, fikkstore sosiale konsekvenser, og som i skrivende stund kringkaster fortellinger om blant annetkrigen i Ukraina.
Forstått dramaturgi som kommunikativ strategi har det vært arbeidets ambisjon å peke motnoen av strategiene som den digitale audiovisuelle teknologien synes å legge til rette for.Som inngang til dramaturgi-analyse leser det rekonseptualiserte perspektivet dramaturgiskepotensialer ut fra en prosess som bevisstgjør teknologiens diskurser via en grundigundersøkelse av dens inngripen, eller diffraksjoner, både rent materielt og refleksivt. Enundersøkelse som retter seg mot teknologiens performativet, dens effektive og affektivevirkning. Arbeidet argumenterer sådan for hvordan teknologiens disposisjon av sanser etablerergrensesnitt, eller "ensesnitt". Ensesnitt som enten evner å utvide eller redusere detdramaturgiske handlingsrommet. Sanselige disposisjoner som rent materielt manifesteres i detteknologien kan sies å amputere eller transformere vår oppfatningsevne, vår evne til å ense.Manifestasjoner som synes å diktere forestillingsevnen til en viss grad. Funn som blant annetretter seg mot spørsmål om den digitale audiovisuelle teknologiens politiske aspekter som endramaturgisk foregripende instans i kunsten og i vår samtid som sådan. This master thesis explores the dramaturgical potentialities of the digital audio-visualtechnology in performance. An experimental, theoretical work that concentrates onconstructing a methodology by reconceptualizing a dramaturgical perspective. A perspectiveconstructed trough discursive analysis by which the historical and theoretical relations betweentechnology, performance and dramaturgy is discussed, and then put to a test trough analysis oftwo performances. Namely 03:08:38 Tilstander av Unntak by Tore Vagn Lid and Transiteatret-Bergen, and Culpa! i Unntakstilstand by Taro Vestøl Cooper and Mine Nilay Yalcin.Through the orientation of theoretical and historical discourses of technology andperformance, the work continues its reconstruction using the theoretical, dramaturgicalframework of Janek Szatkowskis as a base. It then restructures the framework using KarenBarads agential realism combined with rhizome and nomad theory by Gilles Deleuze and FelixGuattari. Analytical tools by Michael Eigtved supplies the performance analysis.
The experiment is engaged by questions of technological implements in performance, its affectin the arts, and by that our society as well. A relationship which, for the last two years, haspenetrated our social lives with a greater strength than ever before during the COVID-19pandemic, and which in this very minute is broadcasting news of a cruel war not far away.In understanding dramaturgy as a communicative strategy, it has been the works ambitionto focus on the strategies laid to rest by our use of the digital audio-visual technology.As a way of analysing dramaturgies, the reconceptualized perspective points to certainpotentials through a process of awareness of the technological discourses. An awarenessbrought forth by examinations of its material and reflexive diffractions. An examination thatpoints to the performativity of the technology, its effects and affects. It argues that itsdispositions of senses establish interfaces, or intra-faces, that either expand or reduce the fieldof dramaturgical possibilities. Sensuous dispositions that, in a strictly material way, manifestsitself through either an amputation or transformation of our perceptions. Manifestations that, inother words, seems to dictate our imaginative limits to certain degrees. Findings which engagefurther questions of the digital audio-visual technology and its dramaturgical implications inthe arts and its politics as a tool of storytelling in the 21st century.