dc.description.abstract | Denne oppgaven baserer seg på et praksissamarbeid mellom NTNU Oceans og emnet
medievitere i praksis. Gjennom teori om forskningskommunikasjon, markedsføring og
sosiale medier som kommunikasjonsverktøy, samt en analyse av NTNU Oceans instagramengasjement i løpet av et tre måneders spann vil jeg forsøke å svare på problemstillingen:
«Hvordan kan NTNU Oceans kan utnytte sosiale medier-plattformen Instagram for å nå ut til
flere studenter, og hvilke tiltak kan gjøres for å øke engasjementet på brukerprofilen deres?».
Målet med oppgaven er å gi veiledende råd for noen tiltak NTNU Oceans kan arbeide med
for å utnytte Instagram som et kommunikasjonsverktøy. Ved bruk av shot-undersøkelsen og
Ipsos' SoMe-tracker vises det at studenter i stor grad er tilstede på Instagram, og har større
interesse når innholdet er rettet og relatert mot dem. Gjennom kontinuerlig bevissthet på
engasjement kan NTNU Oceans utvikle seg innenfor Instagram, ved å gjøre mer av innhold
som gjør det bra, og forbedre innhold som ikke får ønskelig engasjement. | |