dc.contributor.advisor | Holum, Marthe | |
dc.contributor.author | Loen, Axel Harbitz | |
dc.contributor.author | Einarsen, Sondre Gutvik | |
dc.date.accessioned | 2022-07-02T17:20:19Z | |
dc.date.available | 2022-07-02T17:20:19Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:111687478:111691931 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3002389 | |
dc.description.abstract | I dagens samfunn er viktigheten av å kunne operere i et internasjonalt marked essensielt for at en bedrift skal kunne overleve. De aller fleste bedrifter starter opp i hjemlandet sitt for å se om det finnes et marked for det man skal levere, før de ekspanderer virksomheten sin til større markeder. Denne oppgaven skal forsøke å belyse hvordan Skijack AS skal gå frem ved en slik internasjonalisering.
Fremgangsmåten som tas i bruk følger ”Utvikling av internasjonal markedsplan” av Hollensen (Hollensen, 2020). Oppgavens første del vil se på om Skijack er en bedrift som er klar for å ta steget internasjonalt. Videre skal det gjennom en screeningprosess analyseres hvilke land som er mest egnet for Skijack å gå inn i, før det til slutt skal analyseres hvilke inngangsstrategier Skijack vil dra mest nytte av å benytte i prosessen. Det er tatt i bruk kvalitativ metode for å underbygge analysen gjennom intervjuer med fire forskjellige bedrifter som har kompetanse rundt fagfeltet.
Under analysen av Skijack, er det gjennom samtale med daglig leder og ved å se på sekundærdata, konkludert med at Skijack er en bedrift som har mulighet og kan dra nytte av en internasjonalisering. Det ble derfor utført en screeningprosess, som ved bruk av sekundærdata og empirisk data konkluderte med følgende to clustermarkeder som de mest attraktive for Skijack; 1. Alpeområdene i Sør-Europa, 2. Nordlige deler av USA og sørlige deler av Canada.
Videre er det analysert inngangsstrategier for disse to markedene. Strategiene det er konkludert med er delt opp i tre tidsfaser, som viser gradvis mer involvering. I fase en anbefales det å sette opp egne nettbutikker for USA og Tyskland med lokale lager som en strategi med lav risiko og som kan gjennomføres parallelt med andre strategier. I samme tidsrom som denne strategien blir fulgt, vil det være gunstig for Skijack å etablere kontakt med plattformene Amazon og Walmart. I fase to er det anbefalt at Skijack tar kontakt med sportsforretninger, og får produktet inn i Walmarts fysiske butikker. I fase tre anbefales det at om prosessene er vellykket og man har oppnådd et nødvendig kapitalnivå, å opprette egne lokale produksjonslokaler og starte med innsalg til alpinsentre. | |
dc.description.abstract | In today’s society, the importance of being able to operate in an international market is
essential for a firm to survive. The vast majority of companies start up in their home
country to see if there is a market for their business, before expanding the business to
larger markets. This research paper will attempt to shed light upon how Skijack AS should
go forward with such internationalization.
The procedure used follows the “Development of an international marketing plan” by Hol-
lensen (see figure 2.1, Hollensen, 2020). The first part of the thesis will look at whether
or not Skijack is a company that is ready to take the step internationally. Furthermore, a
screening process will analyze which countries are most suitable for Skijack to enter, before
finally analyzing which input strategies Skijack will benefit most from utilizing in the pro-
cess. A qualitative method approach has been used to substantiate the analysis through
interviews with four different companies that have expertise in the field.
During the analysis of Skijack, it is through conversation with the general manager and by
looking at secondary data, concluded we that Skijack is a company that has the opportunity
and can benefit from internationalization. A screening process was therefore performed, by
the use of secondary data and empirical data it is concluded with two cluster markets; 1.
The Alpine regions of southern Europe and 2. Northern parts of the United States and
southern parts of Canada.
Furthermore, entry strategies for these two markets has been analyzed. The strategies we
have concluded are divided into three phases, which gradually show more involvement. In
phase one it is recommended to set up separate online stores for the USA and Germany as
well as local warehouses as a strategy with low risk and which can be implemented in parallel
with other strategies. During the same period as this strategy is being followed it will be
beneficial for Skijack to establish contact with the platforms Amazon and Walmart. In
phase two, it is recommended that Skijack contact sports shops and bring the product into
Walmart’s physical stores. In phase three, it is recommended that if the process is successful
and one has achieved a necessary capital level, to create local production facilities and start
with sales to ski resorts. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Internasjonalisering av Skijack AS | |
dc.type | Bachelor thesis | |