Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHolum, Marthe
dc.contributor.authorAustvold, Joakim.
dc.contributor.authorRosell-Helland, Herman
dc.contributor.authorVestad, Øyvind
dc.date.accessioned2022-07-02T17:20:18Z
dc.date.available2022-07-02T17:20:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111687478:111691952
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002388
dc.description.abstractFormål Gitt introduksjonen av digitale teknologier i eiendomsmeglerbransjen, er fortsatt omfanget og graden av samsvarende digital endring i bransjen tilsynelatende vanskelig å fastslå. Formålet med studien er å besvare i hvilken grad det er digital transformasjon i eiendomsmeglerbransjen i Oslo. Dette gjøres ved å vurdere digital teknologi benyttet, og samsvarende endringer blant både større bransjeaktører og nyetableringer i bransjen. Metode Vi har samlet informasjon gjennom å gjøre en kvantitativ spørreundersøkelse blant de store aktørene i eiendomsmeglerbransjen i Oslo. Formålet er å kartlegge teknologibruk, samt opplevelse av digital endring blant eiendomsmeglerne. Vi har videre gjennomført flere kvalitative intervjuer, med en ansatt i eiendomsmeglerbransjen, samt en fra den største CRM-leverandøren i bransjen. Vi har også gjennomført et intervju med to informanter fra iBuyeren Solgt.no, for å kartlegge deres forretningsprosess og opplevelser rundt digital endring i bransjen. Resultat Resultatene fra kvantitativ undersøkelse og kvalitative intervjuer viser at det har skjedd og skjer en digitalisering i bransjen, der teknologi som digitale meglersystem nå brukes gjennom hele forretningsprosessen. Funnene viser også at ny teknologi muliggjør for digital innovasjon, som andre tilnærminger til forretningsmodell herunder forretningsprosess. Angående digital transformasjonen viser resultatene kun et begrenset argumentativt grunnlag for i den grad det er digital transformasjon i bransjen. Forskningsbegrensninger/-implikasjoner Gitt oppgavens begrensninger angående tidsrammen ved et skolesemester, samt emnets forventede arbeidsmengde, har vi ikke hatt mulighet til forskning av mer omfattende grad med oppfølging av resultater over tid i forskningsprosessen. Praktiske implikasjoner Studien kan benyttes av virksomheter og enkeltpersoner som en introduksjon til å forstå endringer i teknologibruk og sosiotekniske prosesser i eiendomsmeglerbransjen. Originalitet/Verdi Denne oppgaven vurderer teknologibruk og digital endring i eiendomsmeglerbransjen strukturert rundt en nyere konseptuell modell for begrepene digital transformasjon, digital innovasjon, digitalisering og digitisering. Dette gir et unikt utgangspunkt til å vurdere bransjen, sammenlignet med mer utbredte modeller til bransjeanalyse, eksempelvis Porter’s Five Forces. Oppgaven presenterer med dette et avklarende innblikk for digital endring i bransjen. Nøkkelord Digital transformasjon, digital innovasjon, digitalisering, eiendomsmeglerbransjen, iBuying
dc.description.abstractPurpose Given the introduction of digital technologies to the real estate industry, the extent and degree of the corresponding digital change in the industry remains seemingly difficult to ascertain. The purpose of this study then is to answer the extent to which there is digital transformation in the real estate industry in Oslo. We have done this through assessing digital technology-use, and corresponding changes among both major industry players and new establishments in the industry. Method We have gathered information by conducting a quantitative survey among the major players in the real estate industry in Oslo, with the aim of mapping out technology-use, as well as the experiences regarding digital change among real estate agents. We have also conducted several qualitative interviews, with an employee in the real estate industry, as well as one from the largest CRM provider in the industry. We have also conducted an interview with two representatives from the iBuyer: Solgt.no, to map out their business-process and experiences regarding digital change in the industry. Result The results from quantitative research and qualitative interviews show that there is an ongoing digitalisation in the industry, where technology such as a digital brokerage system is used throughout the business process. The findings also show that new technology enables digital innovation, like new approaches to the business model, including the business process. Regarding digital transformation, the results show only a limited argumentative basis for the extent to which there is digital transformation in the industry. Research limits/implications Given the thesis' limitations regarding the time frame for a school semester, and the course's expected workload, we have not had the opportunity for research of a more comprehensive degree with follow-up of results over time in the research process. Practical implications The study can be used by companies and individuals as an introduction to understanding changes in technology-use and socio-technical processes in the real estate industry. Originality/Value This thesis presents an assessment of technology-use and digital change in the real estate industry structured around a newer conceptual model for the concepts of digital transformation, digital innovation, digitalisation and digitisation. This provides a unique starting point for assessing the industry, compared to more widely used models for industry analysis, such as Porter's Five Forces. The thesis then gives a clarifying insight into digital change in the industry. Keywords Digital transformation, digital innovation, digitalisation, iBuying, Real Estate industry
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDigital endring i Oslos eiendomsmeglerbransje - En studie av digitalisering, digital innovasjon og digital transformasjon
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel