The Demand for Specialised ESG reporting software in the Norwegian ESG landscape
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3002386Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
ESG-rapportering er et komplekst fagfelt der selskaper har ulike måter å håndtere og rapportere ESG-data på. Noen selskaper bruker eksterne konsulenter for å rapportere, mens andre bruker egenutviklede løsninger for å holde styr og rapportere på ESG-data.Det norske selskapet Celsia har utviklet en programvare for å beregne og rapportere data i forbindelse med den nyankomne EU-taksonomien. Denne studien undersøker hvordan Celsia kan ekspandere sine tjenester til nye områder innenfor ESG ved å bruke informasjon om etterspørselen etter spesialisert ESG-programvare blant norske selskaper.
Med data samlet inn gjennom en undersøkelse distribuert til børsnoterte selskaper i Norge, utledet vi flere interessante funn. Det ble funnet en viss etterspørsel etter spesialisert ESG-rapporteringsprogramvare blant selskapene. Vår analyse viser at denne etterspørselen kan øke når kommende regulatoriske standarder og rammeverk, som spesifiserer detaljerte krav til hvordan og hva som skal rapporteres på, iverksettes. Videre fant vi ut at de sosiale og forretningsetiske pilarene innenfor ESG har lav bruk av spesialisert programvare og kan være interessante områder å rette en potensiell ekspansjon av tjenester. In the complex field of ESG reporting, companies have various ways to handle and report their ESG data. Some companies use external consultants to report, and other utilises their own in-house developed solutions to keep track of and report on their ESG data. The Norwegian company Celsia has developed a software to calculate and report on data required by the newly arrived EU Taxonomy. This study investigates how Celsia can expand its services to new areas within ESG by utilising information regarding the demand for specialised ESG software among Norwegian companies.
With data collected through a survey distributed to publicly listed companies in Norway, we deduced several interesting findings. One of our findings suggested a pendingdemand for specialised ESG reporting software among the companies. Our analysis shows that this demand may increase when upcoming regulatory standards and frameworks specifying detailed requirements on how and what to report are implemented. Another important finding was that quantitative ESG metrics had a higher degree of software usage than more qualitative ESG metrics. Further, we found that the Social and Governmental pillars of ESG have low use of specialised software and can be interesting areas to direct a potential expansion of service for Celsia.