Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTesfamicael, Solomon Abedom
dc.contributor.authorHåland, Thomas
dc.date.accessioned2022-07-01T17:22:33Z
dc.date.available2022-07-01T17:22:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:107175740:37145267
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002292
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne masteroppgaven blir det undersøkt hvordan norske lærebøker gitt ut etter fagfornyelsen (LK20) legger til rette for at elever skal lære å bruke strategier på en adaptiv måte. Adaptivitet handler om å kunne velge en hensiktsmessig løsningsstrategi for et gitt matematisk problem (Verschaffel et al., 2009), noe som er med på å gjøre utregning mindre krevende. Dette har blitt gjort med bakgrunn i forskningsspørsmålet: "Hvordan legger et utvalg norske lærebøker til rette for utvikling av adaptiv kompetanse innenfor addisjon og subtraksjon på 8. trinn?". Lærebøkene som har blitt undersøkt i denne studien er Maximum 8, Matemagisk 8 og Matematikk 8 fra Cappelen Damm. Gjennom en kvalitativ innholdsanalyse er det blitt undersøkt hvordan de ulike lærebøkene gir elever læringsmuligheter innenfor (1) strategirepertoar, (2) strategidistribusjon, (3) strategieffektivitet, og (4) strategivalg. Disse er parameter hentet fra Lemaire og Siegler (1995) sin modell for strategikompetanse. Rammeverket som er brukt i analyse er basert på disse parameterne og er hentet fra Sievert et al. (2019). I tillegg er bøkene analysert igjennom en sosiokulturell parameter. Resultatene viser avgjørende forskjeller i måten lærebøkene legger til rette for læring av strategier og adaptivitet. Bøkene introduserer ulikt antall strategier, introduserer dem på ulike måter og arbeider videre med stoffet på ulike måter. Maximum legger opp til diskusjoner og sammenligning av strategier, men introduserer få strategier. Matemagisk introduserer mange strategier og har strategisammenligningsoppgaver, men inkluderer ikke diskusjoner av strategier. Matematikk 8 har mange oppgaver for elevene å trene på, men introduserer få strategier og har ingen sammenligningsoppgaver. Forskjellene som bøkene har, tar med seg implikasjoner for hvordan en lærer kan bruke dem og om hvilke begrensninger som må kompenseres for i undervisning. Det argumenteres i oppgaven for viktigheten av fleksibilitet og adaptivitet som egenskaper hos elevene. Det å ha adaptive egenskaper gjør at problemløsning i matematikk blir mer nøyaktig og effektiv (Verschaffel et al., 2009). Adaptive egenskaper er egenskaper vi i norsk skole bør etterstrebe og med de tilgjengelige lærebøkene kan en undervise i temaet, men til ulik grad. Med denne studien ønsker jeg å gi innsikt i hvordan norske lærebøker gir elever muligheter til å utvikle adaptiv kompetanse og fra dette at bøkene kan brukes i undervisning på tross av de ikke eksplisitt er laget med denne hensikt.
dc.description.abstractIn this master's thesis, it is investigated how Norwegian textbooks published after the curriculum change (LK20) facilitate for students to learn to use strategies in an adaptive way. Adaptivity is about being able to choose an appropriate solution strategy for a given mathematical problem (Verschaffel et al., 2009), which helps to make calculations less demanding. This has been done on the basis of the research question: "How does a selection of Norwegian textbooks facilitate the development of adaptive competence within addition and subtraction in the 8th grade?". The textbooks that have been examined in this study are Maximum 8, Matemagisk 8 and Matematikk 8 fra Cappelen Damm. Through a qualitative content analysis, it has been investigated how the various textbooks provide students with learning opportunities within (1) strategy repertoire, (2) strategy distribution, (3) strategy efficiency, and (4) strategy selection. These are parameters taken from Lemaire and Siegler's (1995) model of strategic change. The framework used in the analysis is based on these parameters and is taken from Sievert et al. (2019). In addition, the books are analysed through a socio-cultural parameter. The results show crucial differences in the way the textbooks facilitate the learning of strategies and adaptivity. The books introduce different numbers of strategies, introduce them in different ways and work on the material in different ways. Maximum invites discussions and comparisons of strategies but introduces few strategies. Mathematics introduces many strategies and has strategy comparison tasks but does not include discussions of strategies. Mathematics 8 has many tasks for the students to practice on but introduces few strategies and has no comparison tasks. The differences that the books have, have implications for how a teacher can use them and about the limitations that must be compensated for in teaching. It is argued in the thesis for the importance of flexibility and adaptivity as characteristics of the students. Having adaptive expertise makes problem solving in mathematics more accurate and efficient (Verschaffel et al., 2009). Adaptive qualities are qualities we in Norwegian schools should strive for and with the available textbooks one can teach the topic, but to different degrees. With this study, I want to provide insight into how Norwegian textbooks give students opportunities to develop adaptive expertise and from this that the books can be used in teaching despite the fact that they are not explicitly made for this purpose.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFleksibilitet og adaptivitet i norske lærebøker
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel