• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitalisering, personvern og åpenhet

Nguyen, Julie Ton
Bachelor thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3002281
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [3985]
Description
Full text not available
Abstract
I de siste årene har det vært fokus på å tydeliggjøre at både retten til åpenhet og retten til personvern begge er essensielle grunnprinsipper i samfunn og et demokrati. Ved mer digitalisering i samfunnet, og etableringen av nye regler nasjonalt og internasjonalt har dette synet blitt enda mer styrket.

I dagens informasjonssamfunn er individene spesielt mer opptatt av sitt personvern. Avsløringen av Snowden har skapt en kjedereaksjon, som igjen har radikalt endret synet på personvern og individers tillit til systemet. Individers personvern er imidlertid i dag sterkere enn noen gang, etter etableringen av både nyere nasjonale og internasjonale regler: personopplysningsloven av 2018 og GDPR.

Denne oppgaven tar for seg spenningen som ligger i spørsmålet om åpenheten kommer på bekostning av individets personvern, og undersøker hvordan dette blir omtalt i fagtekster, lovverk og offentlige meldingen.
 
 
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit