Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJørgensen, Guro
dc.contributor.authorMarkussen, Daniel
dc.date.accessioned2022-07-01T17:22:20Z
dc.date.available2022-07-01T17:22:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110801555:50275947
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002275
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne oppgaven ønsker jeg å se nærmere på publikumsdeltakelse og dialog i museumsformidling, og hvordan besøkende kan interagere med det museet vil formidle. Dette kan foregå på ulike måter, og det vil jeg se nærmere på i denne oppgaven. Nærmere bestemt vil jeg se hvordan det gjøres ved Fredriksten Museum, Borgarsyssel Museum, og Inspiria Science Center. Formidling er en stor del av den utadrettede oppgaven som museer har, og derfor synes jeg dette vil være interessant å titte nærmere på. Samtidig er det som regel det de besøkende på museet får med seg, da for eksempel oppgaver som konservering og planlegging av utstillingene skjer «bak lukkede dører». Publikumsdeltakelse, medvirkning og dialog i museumsformidling har både fordeler og ulemper. De politiske målsetningene og utviklingen i museumssektoren ønsker mer deltakelse og medvirkning fra publikum når det kommer til museumsformidling, men det er ikke nødvendigvis bare fordeler med en slik vinkling på formidlingen. På de tre ulike museene jeg har sett på så foregår formidlingen på ulike måter, med både tradisjonell enveisformidling og formidling med fokus på medvirkning og deltakelse. Begge disse måtene å formidle på har både positive og negative sider, og den ene kan være mer aktuell enn den andre basert på hva museet ønsker å formidle. Vi mennesker lærer på ulike måter, og mer deltakende og medvirkende formidlingsformer vil kanskje være bedre for noen, samtidig som de er mindre lærerike for andre. Det at museer har flere deltakende og medvirkende tilbud i 2022 enn de hadde på 1990-tallet, betyr heller ikke at det nødvendigvis er flere som besøker museene.
dc.description.abstractIn this thesis I want to take a closer look on visitor involvement and dialogue in museum presentation, and how the visitors can interact with what the museum wants to present. This can happen in different ways, and that is what i want to look at in this thesis. The museums I have chosen to take a closer look at is Fredriksten Museum, Borgarsyssel Museum, and Inspiria Science Center. Presentation is a big part of the outward responsibility of museums, and that is why I find this interesting. At the same time the outward responsibility is what the visitors tend to experience, because the more administrative responsibilities like conservation and planning the exhibits usually happens "behind closed doors". Visitor involvement and dialogue in museum presentation comes with both pros and cons. The political goals and the evolution in the museum sector aims for more involvement and participation from the public, but it is not necessarily only positive outcomes with this angle on the museum presentation. All of the three different museums i have studied in this thesis handles the museum presentation in different ways, with both a traditional one-way presentation, but also presentation with a focus on involvement and presentation. Both of these ways to present what the museum wants to present has its positive and negative sides, and one can be more efficient than the other depending on what the museum wants to present. We humans learn things differently, and more involvement and participation might be a better learning experience for some, but a worse learning experience for others. The fact that museums has a bigger focus on involvement and participation in 2022 than they had in the 1990s, does not necessarily mean they attract more visitors.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePublikumsdeltakelse, medvirkning og dialog ved Fredriksten Museum, Borgarsyssel Museum og Inspiria Science Center
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel