Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMidtbust, May Helen
dc.contributor.authorValentin Nielsen, Anne-Grethe
dc.contributor.authorMidtbust, May Helen
dc.date.accessioned2022-07-01T17:21:20Z
dc.date.available2022-07-01T17:21:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:109108965:34605496
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002205
dc.description.abstractSammendrag I dag og i årene fremover vil helsevesenet stå overfor store utfordringer, med en voksende andel eldre i befolkning hvor mange har komplekse helseutfordringer. Mange bor i eget hjem med sammensatte problemstillinger og et stort tjenestebehov. Hensikten med studien var å få kunnskap om i helsepersonells erfaringer med tverrprofesjonelt samarbeid i primærhelsetjeneste, og hvilken betydning dette har for å nå et helhetlig pasientforløp. Data ble samlet ved tre fokusgruppeintervjuer av i alt 13 helsepersonell i tre kommuner i Midt-Norge. Resultatet viser at tverrprofesjonelt samarbeid fordrer tid til samarbeid og avhenger av respekt og tillit mellom de forskjellige faggruppene.. Åpen og tydelig kommunikasjon er avgjørende for å kunne opprettholde et velfungerende tverrprofesjonelt samarbeid. Tverrprofesjonell samarbeidslæring, er en viktig kompetanse som må læres allerede gjennom helse- og sosialutdannelsene. Komplekse behov hos pasienten fordrer tjenester fra flere profesjoner, og tverrprofesjonelt samarbeid er viktig for å ivareta et helhetlig pasientforløp.
dc.description.abstractAbstract Today and in the years to come, the healthcare system will be facing huge challenges, with a growing elderly population, with severe complex health problems. Many of the patients live in their own homes with these complex and chronic conditions and need several services provided through the primary healthcare system. The purpose of this study was to gain insight into healthcare providers experiences with interprofessional collaboration in primary health care, and what significance this will have to provide a holistic care pathway for the patients. The collection of data was made through three focus group interviews, with 13 healthcare providers in three communities in West Norway. The result indicates that interprofessional collaboration consists of many complex challenges, and time, respect and trust amongst the members of the team, are clearly of huge importance. Clear and open communication is crucial to maintain a well-functioning interprofessional collaboration. To reach the goal of providing a holistic care pathway for the patients, services through the primary healthcare system, must be offered from several healthcare professionals in close and well-functioning collaboration.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTverrprofesjonelt samarbeid i primærhelsetjenesten - En styrke for pasienten sin pleie og behandling
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel