Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMurray, Helen Margaret
dc.contributor.authorBellika, Jessie Handnes
dc.date.accessioned2022-06-30T17:21:23Z
dc.date.available2022-06-30T17:21:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110275169:37444163
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3001931
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractMålet med dette studiet er å undersøke hvordan 7. trinns elever tilegner seg interkulturell kompetanse og hvilket lærestoff som best legger til rette for dette. Studiet er basert på 2 ulike undervisningstimer, hvor to ulike grupper hadde undervisning om Native Americans og koloniseringen av Amerika. Den ene gruppen jobbet med en tekst fra en lærebok basert på den nye nasjonale læreplanen (LK20), og den andre gruppen jobbet med en autentisk tekst skrevet av en Native American forfatter. På slutten av hver undervisnings økt svarte elevene på refleksjonsspørsmål som tok for seg ulike scenarier som ble tatt opp i tekstene. Disse spørsmålene ble brukt til å undersøke elevens evne til å plassere seg i situasjoner som ligner på det de leste i tekstene. Oppgaven bygger på teoretiske tilnærminger til kultur, representasjoner av urfolkskulturer, samt teoretiske tilnærminger til avkolonisering og indigenisation. Analysen ble gjennomført ved å bruke en diskursanalyse av både læremateriell og svar på elevenes refleksjonsspørsmål. Funnene viser at forskjellen i svar mellom de to materialene ikke er signifikant merkbar. Elevene i både gruppe 1 og 2 har like perspektiver og følelser knyttet til de ulike scenariene, og viser manglende evner innenfor interkulturell kompetanse, med unntak av en enkelt elev. Læreboka legger ikke til rette for muligheten til å se historien fra ulike synsvinkler. Skildringer av urfolkskulturer i læreboken ble funnet å være grunnleggende og homogene, og klarte ikke å formidle mangfoldet av urfolkskulturer. Studien konkluderer derfor med at disse elevenes interkulturelle kompetanse ikke er avhengig av læremidlene, men at både alder og sen innføring av ny læreplan kunne ha påvirket resultatet. Dette studiet konkluderer videre med at læreboken som er brukt ikke legger til rette for læring av interkulturell kompetanse og det vil være viktig for lærere i engelskfaget å supplere lærebøker med annet materiell.
dc.description.abstractThe aim of this study is to examine how 7th grade pupils acquire intercultural competence and which teaching material best facilitates this. The study is based on 2 different classroom lessons, where two different groups had a lesson about Native Americans and the colonization of America. One group worked with a text from a textbook based on the new national curriculum (LK20), and the second group worked with an authentic text written by a Native American author. At the end of each lesson, pupils answered reflection questions that address different scenarios that were addressed in the texts. These questions were used to examine the pupil’s ability to situate themselves within situations similar to what they read in the texts. The thesis draws on theoretical approaches to culture, representations of Indigenous cultures, as well as theoretical approaches to decolonization and indigenization. The analysis is conducted by carrying out a discourse analysis on both the teaching materials and the answers to the student’s reflection questions. The findings show that the difference in answers between the two materials is not significantly notable. The pupils in both groups 1 and 2 have similar perspectives and feelings connected to the different scenarios, and show a lack of abilities within intercultural competency, with the exception of a single student. The textbook does not facilitate the possibility of seeing history from different points of view. Depictions of Indigenous cultures in the textbook were found to be basic and homogeneous, failing to convey the diversity of Indigenous cultures. Consequently, the study concludes that these pupils' intercultural competence is not dependent on the learning materials, but that both age and the late introduction of a new curriculum could have influenced the result. This study concludes that the textbook used in this study does not facilitate the learning of intercultural competence and it will be important for teachers in the English subject to supplement textbooks with other materials.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleFostering Intercultural Competence Through the Representations of Indigenous Cultures in Textbooks and Authentic Texts: A Qualitative Study
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel