Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsø, Atle
dc.contributor.authorBjörkskog, Henna Fredrika
dc.contributor.authorJakobsen, Truls Henrik
dc.date.accessioned2022-06-30T17:19:55Z
dc.date.available2022-06-30T17:19:55Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111689106:111705999
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3001869
dc.description.abstractSom en konsekvens av at programmering blir lagt inn i eksisterende fag i den norske grunnskolen, må lærere lære seg grunnleggende programmering. Dette kan være utfordrende både med tanke på mangel på tid, mangel på gode læringsressurser og manglende motivasjon. NTNU har lansert to fag hvor grunnskolelærere kan lære programmering i regi av NTNU. I løpet av fagene vil lærerne lage enkle undervisningsopplegg som kan brukes i undervisning i grunnskolen. Nå ønsker NTNU å kunne legge ut disse undervisningsoppleggene online slik at andre lærere også kan benytte seg av disse oppleggene. Våren 2021 gjorde en gruppe studenter ved NTNU, som sin bacheloroppgave, et forsøk på å utvikle en webapplikasjon som kan tilby dette. Resultatet av den oppgaven var mangelfull, og applikasjonen møtte ikke de krav som ble stilt av oppdragsgiver. Vi fikk derfor i oppdrag at som vår bacheloroppgave gjøre et nytt forsøk og videreutvikle den eksisterende applikasjonen. Vår problemstilling fokuserer på brukervennlighet, og lyder: "Kan man lage en webapplikasjon som lærere i den norske grunnskolen ønsker å bruke når de skal søke etter og dele undervisningsopplegg for programmering i grunnskolen?" med det utvidede spørsmålet "Hvilken funksjonalitet må være med for at brukeropplevelsen skal være høy nok til at lærerne opplever bruken av webapplikasjonen som verdt det?". For å svare på problemstillingen valgte vi å inkludere brukertesting som et viktig moment i vår prosess. I tillegg til å videreutvikle webapplikasjonen og gjøre den mer brukervennlig og legge til manglende funksjonalitet, rekrutterte vi også testpersoner for å sjekke applikasjonens brukervennlighet og brukskvalitet. Tilbakemeldingen vi fikk på videreutviklingen av applikasjonen var positiv, og samtlige testpersoner sa at de ville tatt i bruk applikasjonen dersom den ble lansert. På spørsmålet om hva som må til av funksjonalitet for at applikasjonen skal være verdt å bruke, var det viktigste svaret at det handler mer om kvaliteten på de undervisningsopplegg som lastes opp, enn omapplikasjonen i seg selv. Arbeidet med bacheloroppgaven har vist at dette produktet fyller en funksjon. Applikasjonen er langt på vei godkjent av brukerne allerede, og vi har i vårt arbeid sørget for å legge et godt grunnlag for en videreutvikling av applikasjonen. Et viktig innspill fra testpersonene er dog at det er viktig å sikre en god kvalitet på oppleggene som lastes opp også, for uten en god kvalitet på oppleggene mangler applikasjonen validitet.
dc.description.abstractAs a consequence of programming being added to the syllabus of subjects in Norwegian primary and secondary schools, teachers have to learn how to do programming. This can be challenging for them considering their already pressed schedules, a lack of proper learning resources, and a middling amount of motivation. NTNU has created two subjects where primary and secondary school teachers can learn the basics of programming. Throughout the subjects the teachers will create teaching plans featuring programming that can be used in regular classes in school. Now NTNU wants to publish these teaching plans online such that other teachers can also reap the benefits of their creation. In the spring of 2021 a group of students at NTNU made an attempt, as their bachelors thesis, of developing a web application that could offer this to NTNU. The result of that was deficient, and did not meet the specifications set by the client. Our thesis is thusly another attempt at fulfilling NTNU's goal by continuing the development already done. Our research question has ease of use as a main focus and reads as follows: "Is it possible to make a web application that teachers want to use when they are looking to find or share teaching plans for programming in primary and secondary school?" with the extension "What functionality has to be included for the user experience of the web application to be good enough for the teacher to feel that using it is worth it?". To answer this research question we chose to include user testing as an important part of our process. In addition to further developing the existing application and making it more user friendly and adding functionality, we also recruited test users to properly check the usability and ease of use. The feedback we got from the testers was positive, and several of them said they would already use this application if it was available to the public. Regarding the question of what functionality has to present for it to be \textit{worth} using, the most important answer we got was that the quality of the teaching plans really matters more than the quality of the application itself. The work we have done with this thesis has shown that the product is fulfilling its purpose. The application is already being accepted by users, and we have laid the foundations for ease of further development. An important message we have gotten from several users is that we need a process for ensuring the quality of the teaching plans as well. If the application is good but the teaching plans are not, then the application is not really serving its purpose.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVidereutvikling av webapplikasjon for undervisningsopplegg
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel