Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRouhani, Majid
dc.contributor.authorMyklebust, Ole Sverre
dc.date.accessioned2022-06-30T17:19:52Z
dc.date.available2022-06-30T17:19:52Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111689106:111706008
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3001867
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven er en besvarelse på en oppgave gitt av NTNU/AIT. Formålet har vært å foreslå en modell for et praksisfellesskap som skal hjelpe lærere i grunnskolen og videregående skole å tilfredsstille kravene i de nye læreplanene når det kommer til programmering og algoritmisk tenkning. I forbindelse med de store endringene i læreplanene etter Kunnskapsløftet 2020 er programmering innført i eksisterende fag i alle trinn i grunnskolen og videregående skole. Lærere måtte fra høsten 2020 sette fokus på begreper som algoritmisk tenkning, problemløsnings-strategier og programmering (Stenlund, 2020). Dette skaper store utfordringer med tanke på gapet mellom kunnskapen lærere i dag besitter innen programmering og algoritmisk tenkning, og den kunnskapen som er nødvendig for å møte kravene i læreplanene. For å lykkes med implementering av programmering i fagene i skolen er ifølge Jakobsen (2019) videreutdanning av lærere helt avgjørende. «Lærerkompetansen er det som anses som absolutt viktigst, og at lærere bl.a. får tid og mulighet til etter- og videreutdanning innen programmering. Lærerne må også erfare at programmering er relevant i forhold til deres fag» (Jakobsen, 2019 s. 63). Til tross for ulike videreutdanningstilbud er det utfordrende for mange lærere å integrere programmering i fagene, og i den forbindelse har jeg gjennomført dette prosjektet der jeg har sett på muligheten for om et praksisfellesskap kan hjelpe lærere med denne jobben. Prosjektet har bestått av å studere litteratur om praksisfellesskap og studere relevante praksisfellesskap fra utlandet for å hente kunnskap og inspirasjon til en modell for et praksisfellesskap for norske lærere. Resultatet av prosjektet består av et sammendrag av de viktigste funnene fra litteraturstudien, og en prototype til et praksisfellesskap basert på disse funnene.
dc.description.abstractThis bachelor thesis is an answer to an assignment given by NTNU/AIT. The purpose has been to propose a model for a community of practice that will help primary and secondary school teachers to meet the requirements of the new curricula when it comes to programming and algorithmic thinking. In connection with the major curricular changes after Kunnskapsløftet 2020, programming has been introduced in existing subjects at all levels in primary and secondary school. From the autumn of 2020, teachers had to focus on concepts such as algorithmic thinking, problem-solving strategies and programming (Stenlund, 2020). This creates major challenges in terms of the gap between the knowledge knowledge today`s teachers possess concerning programming and algorithmic thinking, and the knowledge needed to meet the requirements of the curricula. According to Jakobsen (2019), further education of teachers is absolutely crucial for the successful implementation of programming in school subjects. «Teacher competence is considered to be the most important factor, and that teachers, among other things, get the time and opportunity to continu and further their education in programming. Teachers must also have a sense that programming is relevant in relation to their subjects» (Jakobsen, 2019 p. 63). Despite the existeeence of various further education programmes, it is challenging for many teachers to integrate programming into their subjects, and this is why we have carried out this project to look at whether a community of practice can help teachers in this endeavour. The project has consisted of studying literature on community of practice, and studying relevant communities of practice from abroad to gain knowledge and inspiration for a model for a community of practice for Norwegian teachers. The result of the project consists of a summary of the most important findings from the literature study, and a prototype of a community of practice based on these findings.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn modell til et praksisfellesskap for lærere i grunnskolen, og de studiespesialiserende utdanningsprogrammene i den videregående skolen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel