Dagens foreldrekompetanse sett opp mot behovet for hjelpetiltak fra
Bachelor thesis
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1409]
Description
Full text not available
Abstract
I denne oppgaven har jeg valgt problemstillingen «Er dagens foreldrekompetanse med på å bidra til familiers behov for hjelpetiltak fra barnevernstjenesten». Bakgrunnen for mitt valg er at tall fra statistisk sentralbyrå viser at i løpe av 2020 mottok 43 565 barn hjelpetiltak fra barnevernstjenesten, dette er tall som har vært mer eller mindre stabile de siste årene (Statistisk sentralbyrå 2021). Min bacheloroppgave er basert på foreldrekompetansen i dagens samfunn, sett opp mot hjelpetiltakene som barnevernstjenesten tilbyr.
Metoden som er brukt i oppgaven er litraturstudie, det vil si at jeg har innhentet teori, og ikke undersøkt noe selv. Temaer det er hentet inn teori om er hjelpetiltak, foreldrekompetanse, omsorg, omsorgssvikt, atferdsvansker, risiko og beskyttelsesfaktorer. Jeg har videre drøftet teoriene opp mot foreldrekompetansen i dagens samfunn, og funnet ut at foreldrekompetansen påvirker foreldrenes behov for hjelpetiltak. In this assignment I have had the issue “Is todays parenting skills/competence helping to contribute to family’s need for assistance measures from child welfare”. Numbers from statistisk sentralbyrå shows that during 2020, 43565 children received assistance measures from child welfare, these are numbers that have been more or less stable in the recent years. My bachelor thesis is based on parenting skills in today’s society, set up against the help measures that the child warfare service offers.
The method used in this thesis is literature study, that will say I have gathered theories, and have not done any research myself. Topics that I have gathered theory on is assistance measures from the child welfare service, parenting skills/competence, care and neglect, behavioral difficulties, risk and protection factors. I have further discussed the theory against parental skills/competence in today’s society, and found that parental skills/competence affect the parents need for support measures.