Fasadens Potensial
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3000869Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Motivasjonen for denne oppgaven kommer fra etønske om en bedre fasadeestetikk i nybygg i Norge.Fasadeestetikk virker spesielt nedprioritert i storeboligutviklingsområder, og den faglige diskusjonenrundt temaet kommer ofte til kort i estetiskeproblemstillinger.
Metoden som er brukt i oppgaven er å tegnefasader på to tomter med utgangspunkt i ferdigeplanløsninger. Dette for å utforske muligheterinnenfor forhåndsbestemte rammer. I tegneprosessener det tatt i bruk en blanding av et teoretisk grunnlag,tilbakemeldinger fra brukerundersøkelser ogerfaringsbaserte tegneøvelser.
Målet for oppgaven er å bli bedre på å tegne fasader,spesielt innenfor samtidens krav og begrensninger,samt skape et grunnlag for en estetisk diskusjon.
Resultatet er et utvalg fasader samlet i etfasaderegister, samt en oppgave som tar oppproblematikk rundt temaet fasadeestetikk.Videre resulterer den i en økt bevissthetrundt behovet- og ønsket for, diskusjonen omfasadeestetikk. The choice of topic for the diploma is rooted in thedesire for better facade aesthetics in new buildings inNorway. Facade aesthetics seems to be particularlydowngraded in large housing development areas, andthe professional discussion around the topic oftenfalls short in aesthetic issues.
The method used in the thesis is to draw facades ontwo plots based on finished floor plans. This is doneto explore opportunities within predetermined limitsof a regulated plan and plot. In the drawing process,a mixture of a theoretical basis, feedback from usersurveys and experience-based drawing exercises hasbeen used.
The aim of the thesis is to become better at drawingfacades, especially within contemporary regulationsand limitations, as well as creating a basis for an aestheticdiscussion.
The final results area selection of facades collected in a facade register,as well as a discussion that addresses issues aroundthe topic of facade aesthetics.Furthermore, the diploma results in an increasedawareness of the need for, and desire for, a reneweddiscussion about facade aesthetics.