dc.contributor.advisor | Isaksen, Lasse | |
dc.contributor.author | Kaur, Jasmeen | |
dc.date.accessioned | 2022-06-24T17:21:03Z | |
dc.date.available | 2022-06-24T17:21:03Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:111257804:34926507 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3000736 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Bakgrunn for valg av tema relasjonsbygging er at relasjon har en stor betydning for alle
yrkesgrupper i samhandling mellom mennesker. Relasjonens betydning er avgjørende for
videre samarbeid til endringer i ens liv. I møte med sårbare barn er det du som voksen som
har ansvaret for å skape trygge omgivelser for ungdommen, og ikke omvendt. Det er viktig å
ha bevissthet over yrkesrollen man har i møte med barn og unge, og kunnskap om
relasjonsbygging med sårbare ungdommer som har behov for ekstra støtte gjennom
hverdagen. Det handler om å vise omsorg, skaper rom for å bygge tillit og vise ungdommen at
det er voksne rundt som ikke gir opp på deg.
Alle unge er aktører i sitt eget liv. Det er viktig at voksne rundt tar hensyn til det og bruker det
som fordel ved videre samarbeid. Skole er en viktig plattform for barn og unges liv. Vi bruker
store deler av livet vårt på skolen hvor vi tilegner oss læring, samarbeid og samhandling med
andre. Det er en viktig sosialiseringsinstans for unge og er med på å utvikle deres sosiale
ferdigheter. En miljøveileder har en viktig rolle som voksenperson for mange ungdommer på
en videregående skole, spesielt for sårbare ungdommer. I arbeid med barn og unge vil man
som yrkesutøver møte på utfordringer og etiske dilemmaer som kan gi konsekvenser for
relasjonen man har bygd opp over tid. Som yrkesutøver er du pliktig til å utøve rollen du har,
uavhengig konsekvens på bekostning av barnets beste. | |
dc.description.abstract | The background for choosing the theme of relationship building is that relationship is of great
importance to all occupational groups in interaction between people. The importance of the
relationship is crucial for further cooperation for changes in one's life. In dealing with
vulnerable children, it is you as an adult who is responsible for creating a safe environment
for the youth, and not the other way around. It is important to be aware of the professional
role you have in meetings with children and young people, and knowledge about building
relationships with vulnerable young people who need extra support throughout everyday life.
It's about showing care, creating space to build trust and showing young people that there are
adults around who do not give up on you.
All young people are actors in their own lives. It is important that adults around take this into
account and use it to their advantage in further collaboration. School is an important platform
for children and young people's lives. We spend large parts of our lives at school where we
acquire learning, cooperation and interaction with others. It is an important socialization body
for young people and helps to develop their social skills. An environmental supervisor has an
important role as an adult for many young people in upper secondary school, especially for
vulnerable young people. When working with children and young people, you as a
professional will encounter challenges and ethical dilemmas that can have consequences for
the relationship you have built up over time. As a professional, you are obliged to perform the
role you have, regardless of the consequence at the expense of the child's best interests. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Den gode relasjon gjennom miljøterapeutisk arbeid | |
dc.type | Bachelor thesis | |