• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosialt arbeid
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosialt arbeid
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den gode relasjon gjennom miljøterapeutisk arbeid

Kaur, Jasmeen
Bachelor thesis
Thumbnail
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3000736
Utgivelsesdato
2022
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for sosialt arbeid [918]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Bakgrunn for valg av tema relasjonsbygging er at relasjon har en stor betydning for alle

yrkesgrupper i samhandling mellom mennesker. Relasjonens betydning er avgjørende for

videre samarbeid til endringer i ens liv. I møte med sårbare barn er det du som voksen som

har ansvaret for å skape trygge omgivelser for ungdommen, og ikke omvendt. Det er viktig å

ha bevissthet over yrkesrollen man har i møte med barn og unge, og kunnskap om

relasjonsbygging med sårbare ungdommer som har behov for ekstra støtte gjennom

hverdagen. Det handler om å vise omsorg, skaper rom for å bygge tillit og vise ungdommen at

det er voksne rundt som ikke gir opp på deg.

Alle unge er aktører i sitt eget liv. Det er viktig at voksne rundt tar hensyn til det og bruker det

som fordel ved videre samarbeid. Skole er en viktig plattform for barn og unges liv. Vi bruker

store deler av livet vårt på skolen hvor vi tilegner oss læring, samarbeid og samhandling med

andre. Det er en viktig sosialiseringsinstans for unge og er med på å utvikle deres sosiale

ferdigheter. En miljøveileder har en viktig rolle som voksenperson for mange ungdommer på

en videregående skole, spesielt for sårbare ungdommer. I arbeid med barn og unge vil man

som yrkesutøver møte på utfordringer og etiske dilemmaer som kan gi konsekvenser for

relasjonen man har bygd opp over tid. Som yrkesutøver er du pliktig til å utøve rollen du har,

uavhengig konsekvens på bekostning av barnets beste.
 
The background for choosing the theme of relationship building is that relationship is of great

importance to all occupational groups in interaction between people. The importance of the

relationship is crucial for further cooperation for changes in one's life. In dealing with

vulnerable children, it is you as an adult who is responsible for creating a safe environment

for the youth, and not the other way around. It is important to be aware of the professional

role you have in meetings with children and young people, and knowledge about building

relationships with vulnerable young people who need extra support throughout everyday life.

It's about showing care, creating space to build trust and showing young people that there are

adults around who do not give up on you.

All young people are actors in their own lives. It is important that adults around take this into

account and use it to their advantage in further collaboration. School is an important platform

for children and young people's lives. We spend large parts of our lives at school where we

acquire learning, cooperation and interaction with others. It is an important socialization body

for young people and helps to develop their social skills. An environmental supervisor has an

important role as an adult for many young people in upper secondary school, especially for

vulnerable young people. When working with children and young people, you as a

professional will encounter challenges and ethical dilemmas that can have consequences for

the relationship you have built up over time. As a professional, you are obliged to perform the

role you have, regardless of the consequence at the expense of the child's best interests.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit