Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMorland, Charlotte Marie
dc.contributor.authorHegge, Thea Skarbo
dc.contributor.authorBacker, Nora
dc.date.accessioned2022-06-23T17:19:42Z
dc.date.available2022-06-23T17:19:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:108383376:110526861
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000390
dc.description.abstractDagens raskt skiftende samfunn er i stadig endring, og alle endringer ledes på en eller annen måte. God endringsledelse og endringspraksis er en kunst og ofte en avgjørende faktor for å opprettholde eller skape konkurransefortrinn, men også for å unngå endringskynisme. Denne kunsten har vist seg vanskelig å beherske da studier viser at særdeles mange endringsprosesser ikke er vellykket. Teoriene om endringsledelse og endringskynisme ble presentert for oss høsten 2021 på NTNU Handelshøyskolen. Den samme høsten var banken en av forfatterne jobber i var gjennom en stor endring, og det ble dermed svært interessant for oss å koble sammen teori og praksis. Endringen det vises til er en migrering inn i en ny bankallianse. En slik migrering innebærer nye samarbeidspartnere, nye leverandører og nye retningslinjer å forholde seg til. Formålet med oppgaven er å undersøke ledelsens håndtering av denne endringen. Oppgaven tar utgangspunkt i ansattes opplevelse og viser kun denne siden av saken sammen med etablerte teorier på området. Problemstillingen for oppgaven er: «Hvordan håndterte ledelsen i banken migreringen inn i en ny bankallianse, og har denne håndteringen ført til endringskynisme blant de ansatte?» For å belyse problemstillingen har vi utarbeidet tre hovedtemaer vi ønsker å fokusere på, disse er tillit, endringsledelse og endringskynisme. Hovedtemaene danner grunnlaget for intervjuguiden og gjenspeiles i oppdelingen og utformingen av analysen. I undersøkelsen har vi benyttet kvalitativ metode, og gjennomført totalt seks dybdeintervjuer med ansatte i banken. Teoriene vi har benyttet er hentet fra pensumlitteraturen ved NTNU Handelshøyskolen. De teoriene vi har hatt i fokus er endringsledelse, tillit, endringskynisme og medvirkning. Oppgaven ønsker å se på om det har oppstått noe endringskynisme i banken og for å undersøke dette må vi forstå hva endringskynisme er samt hva som kan lede til det. For å si noe om hva som kan lede til det må vi se på endringsledelse. I tillegg ønsket vi å si noe om hva som potensielt kan motvirke endringskynisme og da valgte vi å se på tillit.
dc.description.abstractToday's rapidly changing society is constantly changing, and all change is managed in one way or another. Good change management and change practices are an art and often a decisive factor in maintaining or creating a competitive advantage, but also in avoiding change cynicism. The art of this has proved difficult to master as studies show that many change processes are not successful. The theories of change management and change cynicism were presented at NTNU Business School. The same autumn, the bank one of the authors was working in was through a major change, and therefore it became very interesting for us to connect theory and practice. The change referred to is a migration into a new banking alliance. Such a migration involves new partners, new suppliers and new guidelines to deal with. The purpose of the thesis is to examine the management's handling of this change. The thesis is based on employees' experience and only shows this side of the case together with established theory in the area. The problem for the thesis is: "How did the management of the bank handle the migration into a new banking alliance, and has this handling led to change cynicism among the employees?" To shed light on the issue, we have prepared three main themes we want to focus on, these are trust, change management and change cynicism. The main themes form the basis of the interview guide and are reflected in the division and design of the analysis. In the survey, we used a qualitative method, and conducted a total of six in-depth interviews with employees of the bank. The theories we have used are taken from the syllabus we have had at NTNU Business School. The theories we have focused on are change management, trust, change cynicism and participation. The thesis wants to look at whether there has been any change cynicism in the bank and to investigate this we must understand what change cynicism is and what can cause it. To say something about what can cause it, we must look at change management. In addition, we wanted to say something about what can potentially counteract change cynicism and then we chose to include trust.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan håndterte ledelsen i banken migreringen inn i en ny bankallianse, og har denne håndteringen ført til endringskynisme blant de ansatte?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel