Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKaspersen, Eivind
dc.contributor.authorEstensen, Øivind
dc.date.accessioned2022-06-07T17:19:24Z
dc.date.available2022-06-07T17:19:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:105072937:45023592
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2997777
dc.description.abstractDenne studien handler om hvordan elevenes forestillinger, holdninger og følelser til matematikk påvirkes av et undervisningsopplegg basert på teorien for didaktiske situasjoner. Studiens forskningsspørsmål er: Hvilke holdninger og forestillinger har elever om matematikk og seg selv i matematiske situasjoner og hvordan kan disse påvirkes av et undervisningsopplegg basert på teorien for didaktiske situasjoner? Formålet med studien er å finne ut om det er tilstrekkelig å drive med utforskende undervisning som et avbrekk fra den vanlige undervisningen dersom målet er å endre elevenes holdninger, eller om slik undervisning må gjennomføres oftere. For å besvare forskningsspørsmålet ble undervisningen gjennomført som en intervensjon med 34 deltagere. Undervisningen var planlagt etter teorien for didaktiske situasjoner. I for- og etterkant av økta fylte elevene ut et spørreskjema som kartla holdninger til matematikk. I tillegg ble tre elever intervjuet om sine erfaringer fra den aktuelle økta. Resultatene tolkes ut fra teorier om forestillinger, holdninger, følelser og motivasjon. Studien viser at elevene har stabile holdninger etter undervisningsøkta, det ser altså ut til at en enkelt intervensjon med TDS-undervisningen hadde liten effekt på gruppenivå. Samtidig kommer det fram at elevene har forestillinger om matematikk som et viktig fag. Elevene opplever at dette gjenspeiles i TDS som metode, hvor matematikken framstilles som nyttig og relevant. Samtidig er det motiverende å arbeide med uvante metoder hvor det skal løses et konkret problem. Elevene forteller hvordan negative følelser i arbeid med vanskelige oppgaver er demotiverende. Den adidaktiske fasen i TDS trekkes fram som en mulighet til å øke elevenes motivasjon og mestringstro. Gjennom å bruke gruppearbeid som stillas og designe et miljø som legger til rette for positive følelser kan elevene oppleve mestring og dermed få økt mestringstro til lignende undervisning på et senere tidspunkt. Studien viser ikke om dette faktisk er tilfelle, derfor bør man gjennomføre flere lignende økter for å undersøke effekten på elevenes mestringstro og selvtillit. For å planlegge en økt som motiverer må miljøet ivareta elevenes behov for kompetanse, autoritet og tilhørighet. TDS ser ut til å være egnet til dette, men det krever at læreren bruker tid i forkant til å planlegge undervisningen godt nok. TDS er en krevende undervisningsform, men samtidig er den egnet for forskning på egen praksis. Studien antyder at utforskende undervisning kan være godt egnet til å heve elevers forestillinger om matematikk, og at det på sikt også kan styrke elevenes forestillinger om seg selv. Det kan også se ut til at holdninger som motivasjon og mestringstro kan styres i positiv retning av denne typen undervisning. Hvilke følelser som utløses er avhengig av om miljøet støtter elevene i problemløsningsfasen.
dc.description.abstractThis study is about how students’ beliefs, attitudes and feelings towards mathematics are affected by a teaching plan based on the theory of didactic situations. The study’s research question is: What attitudes and beliefs do students have about mathematics and themselves in mathematical situtaions and how can these be influenced by a teaching plan based on the theory of didactic situations? The purpose of this study is to find out whether it is sufficient to engage in inquiry based learning activities (IBL) as a break from the regular teaching if the goal is to change the students’ attitudes, or IBL must be carried out more often. To answer the research question, the teaching was conducted as an intervention with 34 paticipants. The teaching was planned according to the theory of didactic situations. Before and after the lesson, the students filled out a questionnaire that mapped attitudes towards mathematics. Additionally, three students were interviewed about their experiences from the aforementioned lesson. The results are analysed based on theories of beliefs, attitudes, emotions, and motivation. The study shows that the students have stable attitudes after the lesson, thus it seems that a single intervention with the TDS teaching had little effect on a group level. Concurrently, it appears that students have notions of mathematics as an important subject. The students experience that this is reflected in TDS as a method, where mathematics is presented as useful and relevant. Albeit it is motivating to work with unfamiliar methods where a specific problem is to be solved, the students describe how negative emotions in working with difficult exercises are demotivating. The adidactic phase in TDS is highlighted as an opportunity to increase students’ motivation and self-efficacy. By utilising group work as scaffolding and designing an environment that facilitates positive emotions, students can master experiences and gain increased self-effiacy in similar situations at a later date. The study does not show whether this is actually the case, therefore one should conduct several similar lessons to examine the effect on students’ self-efficacy and self-confidence. In order to plan a lesson that motivates, the learning environment must support the students’ needs for competence, authority and belonging. TDS seems to be suitable for this, but it requires the teacher to spend time in advance to plan the teaching well enough. TDS is a demanding form of teaching, but at the same time it is suitable for research of one’s own practice. The study suggests that exploratory teaching can be well suited to elevate students’ ideas about mathematics, and eventually also strengthen the students’ self-perceptions. Also, there is evidence to suggest that attitudes such as motivation and self-efficacy can be steered in a positive direction by this type of teaching. What emotions that are triggered depend on whether the environment supports the students in the problem-solving phase.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan påvirke elevers følelser, holdninger og forestillinger om matematikk. En studie av effekten av en undervisningsøkt basert på teorien for didaktiske situasjoner.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel