Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPriscilla Ringrose
dc.contributor.advisorNelly Foucher Stenkløv
dc.contributor.authorEdwin Moses Ntare
dc.date.accessioned2022-05-31T17:19:15Z
dc.date.available2022-05-31T17:19:15Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:96417559:33256961
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2997100
dc.description.abstractI dette arbeidet er vi interessert i å oppdage som målsetting hvordan litterære tekster brukes i læringen av fransk som fremmedspråk (FLE) til norske videregående elever i klassene Vg2 og Vg3 (2. og 3. år) i utdanningen i Norge. og også overfor det norske publikum som lærer fransk. Dette verket ble designet i fire hoveddeler, nemlig: Første del vil bestå av å se «Forskningens tilstand i litteraturdidaktikk». Her vil problemstillingen ta utgangspunkt i undervisningen i "litteratur", for å se: hvordan litteratur oppfattes og defineres i ulike deler av kloden og hva er de ulike didaktiske tilnærmingene som har blitt foreslått de siste tiårene, spesielt fra 1970-tallet til i dag. Vi skal også i denne delen se hvordan fransk litteratur presenteres og undervises i Norge. Fra norske lærebøker brukt i innlæring av FFL vil det være et spørsmål om å se elementene knyttet til bruk av litteratur i læreplanen i norsk skole (læreplan) for undervisning i fransk som fremmedspråk i videregående skole. Den andre delen er designet rundt romanen "Petit Pays", dens undervisning i ungdomsklasser. Før det vil vi ha en analyse av elementene og passasjene som anses som sentrale i tre pedagogiske filer designet for fransktalende videregående elever, rundt romanen Petit Pays. Ut fra elementene vi har innhentet vil vi prøve å se om de er akseptable å gjenbrukes i franskinnlæringen med de norske elevene på Vg2 og Vg3 i undervisningen i fransk som fremmedspråk (FLE) i Norge. På slutten av denne delen skal vi se om andre litterære/diskursive, kulturelle eller språklige innslag er mulig for et norsk publikum i FFL-sammenheng. Tredje del vil bli gjort på grunnlag av informasjon innhentet i de to første delene og dette vil gjøre det mulig for oss å utforme undervisningsark som skal tilbys lærere i fransk i norsk videregående skole. Fjerde og femte del skal lages rundt støttearkene på veiledningene/undervisningsarkene som vi skal ha utformet i tredje del. Støttefilene skal ha som mål å begrunne våre valg (øvelser og arbeider) i utdanningsarkene fra et teoretisk og didaktisk ståsted.
dc.description.abstractn this work, we are interested in discovering as objective, as the literary texts are used in the learning of foreign language French (FLE) in Norwegian high schools of classes Vg2 and Vg3 (2nd and 3rd year in Norwegian teaching) and also towards the Norwegian public who learn the French. This work has been conceived in four major parties, to know: The first part consists of seeing "The State of Literature Didactic Research". Here the problematic is based around the teaching of "literature", to see: how literature is perceived and defined in the different parties of the globe and what are the different didactic approaches that have been proposed in recent decades, especially from the 1970s to our days. We will also see in this part, how the French literature is presented and taught in Norway. Apart from Norwegian school manuals used in the FLE's learning, it will be a question of seeing the elements related to the use of literature in the Norwegian school program (lærplan) for the teaching of French language abroad in high school. The second part is written around the novel "Petit Pays", his teaching in secondary classes. Prior to this, we will be conducting an analysis of the elements and passages judged in three pedagogical dossiers designed for high school Francophones, around the novel Petit Pays. Apart from the elements that are to be obtained, we try to see if they are passable in being taught in the French learning with the Norwegian pupils of Vg2 and Vg3 in the teaching of foreign language French (FLE) in Norway . At the end of this part, there will be other literary / discursive, cultural or linguistic elements envisaged for a Norwegian public in the context of the FLE. The third party will be based on elements that will be obtained in the two first parties and this will allow us to compile pedagogical sheets to propose the intention of the teachers of French in Norwegian high schools. The fourth and fifth parties will be subject to the justification sheets on the pedagogical guides / sheets that we have conceded in the third party. The justifying sheets will be for the purpose of justifying our choices (exercises and works) in the pedagogical sheets from a theoretical and didactic point of view from a theoretical and didactic point of view.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleEmployer la littérature dans l’enseignement du français à des apprenants norvégiens : Explications théoriques et exploitation didactique
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel