Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVesterhus, Tonje Sneve
dc.date.accessioned2015-09-11T10:57:41Z
dc.date.available2015-09-11T10:57:41Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299572
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg forsket på hvordan tilgjengelighetsteknologi, som benyttes i de fleste organisasjoner i dag, oppleves av brukerne. Jeg har gjort en kvalitativ studie der jeg først har samlet informasjon gjennom intervju av fire ledere i samme organisasjon, som aktivt bruker tilgjengelighetsteknologi, deretter har jeg jeg analysert funnene fra intervjuene i lys av utvalgt relevant teori. Organisasjon og informanter er holdt anonyme gjennom hele oppgaven av hensyn til personvern, og det var heller ikke nødvendig for oppgavens formål med identifisering av hverken personer eller type organisasjon. Gjennom en åpen tilnærming til tema og utvikling av intervjuguiden ble problemstillingen klar og tydelig: Hvordan oppleves det å være tilgjengelig gjennom digitale verktøy både i og utenfor ordinær arbeidstid? I analysen er funnene delt opp i seks kategorier som jeg synes ble veldig fremtredende under transkriberingen og analysen av intervjuene. Jeg har gjennom oppgaven blant annet funnet ut at tilgjengelighetsteknologi oppleves ulikt av de forskjellige informantene, teknologien kan være et tveegget sverd. Fleksibiliteten digitale verktøy gir oppleves som positivt, men det kan også føre til stress. Men alle informantene uttrykker at nøkkelen til en god balanse mellom arbeidstid og fritid er å kunne sette grenser. Jeg mener utfordringer i forbindelse med tilgjengelighetsteknologiens utvikling og de mulighetene denne gir, er viktig å følge opp for å kunne være i forkant av eventuelle utfordringer som kan påvirke menneskers hverdag og helse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNU
dc.titleTilgjengelighetsteknologi : hvordan oppleves det å være tilgjengelig gjennom digitale verktøy både i og utenfor arbeidstid?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber47nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel