dc.contributor.author | Lønnum, Marthe | |
dc.contributor.author | Mørk, Peter | |
dc.date.accessioned | 2022-05-12T11:05:25Z | |
dc.date.available | 2022-05-12T11:05:25Z | |
dc.date.created | 2020-03-12T08:26:29Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Acta Didactica Norden (ADNO). 2020, 14 (1), . | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-8219 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2995439 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen presenterer utviklingen av ETOS-modellen for kildearbeid i samfunnsfag på ungdomstrinnet. Modellen tar utgangspunkt i mål som berører kritisk literacy i den norske læreplanen for samfunnsfag. I studien gjør vi først rede for modellutviklingen, før vi presenterer en pilotering der to fokuselever på 10. trinn arbeider med multiple tekster med støtte i modellen. Til slutt presenteres en videreutviklet versjon av ETOS-modellen. Det empiriske materialet består av en dokumentanalyse av læreplanen og transkriberte lydopptak av elevdialogen under kildearbeidet. Analysene av materialet gir innsikt i hvordan fokuselevene forstår ulike aspekter av kildene og ETOS-modellens fire kategorier; egnet, troverdig, oppdatert og samsvar. Dialogen avdekker at fokuselevene benytter hjelpespørsmålene i ETOS-modellen aktivt, men at de også har behov for mye lærerstøtte i prosessen. Elevene har noen strategier for å vurdere kilders egnethet og troverdighet, men selv med lærerstøtte har de utfordringer med å vurdere om kildene er oppdaterte eller samsvarer med hverandre. Dette stemmer overens med funn i studier som viser at også elever i videregående skole mangler strategier for å hente ut, sammenstille og vurdere informasjon i historiske kilder. Flere av hjelpespørsmålene i den første versjonen av ETOS-modellen kommer også til kort i å støtte elevene. Hjelpespørsmålene er revidert i den videreutviklede modellen. Den videreutviklede ETOS-modellen og studiens design kan antyde et startpunkt for systematiske læringsprosesser der elevene over tid utfordres til å arbeide med kilder. I tillegg kan modellen være et utgangspunkt for videre forskning i utvidede kontekster og med flere deltakere. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiO | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.title | ETOS-modellen for kildearbeid i samfunnsfag på ungdomstrinnet | en_US |
dc.title.alternative | ETOS-modellen for kildearbeid i samfunnsfag på ungdomstrinnet | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 21 | en_US |
dc.source.volume | 14 | en_US |
dc.source.journal | Acta Didactica Norden (ADNO) | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.5617/adno.7898 | |
dc.identifier.cristin | 1801256 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |