Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLønnum, Marthe
dc.contributor.authorMørk, Peter
dc.date.accessioned2022-05-12T11:05:25Z
dc.date.available2022-05-12T11:05:25Z
dc.date.created2020-03-12T08:26:29Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationActa Didactica Norden (ADNO). 2020, 14 (1), .en_US
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2995439
dc.description.abstractDenne artikkelen presenterer utviklingen av ETOS-modellen for kildearbeid i samfunnsfag på ungdomstrinnet. Modellen tar utgangspunkt i mål som berører kritisk literacy i den norske læreplanen for samfunnsfag. I studien gjør vi først rede for modellutviklingen, før vi presenterer en pilotering der to fokuselever på 10. trinn arbeider med multiple tekster med støtte i modellen. Til slutt presenteres en videreutviklet versjon av ETOS-modellen. Det empiriske materialet består av en dokumentanalyse av læreplanen og transkriberte lydopptak av elevdialogen under kildearbeidet. Analysene av materialet gir innsikt i hvordan fokuselevene forstår ulike aspekter av kildene og ETOS-modellens fire kategorier; egnet, troverdig, oppdatert og samsvar. Dialogen avdekker at fokuselevene benytter hjelpespørsmålene i ETOS-modellen aktivt, men at de også har behov for mye lærerstøtte i prosessen. Elevene har noen strategier for å vurdere kilders egnethet og troverdighet, men selv med lærerstøtte har de utfordringer med å vurdere om kildene er oppdaterte eller samsvarer med hverandre. Dette stemmer overens med funn i studier som viser at også elever i videregående skole mangler strategier for å hente ut, sammenstille og vurdere informasjon i historiske kilder. Flere av hjelpespørsmålene i den første versjonen av ETOS-modellen kommer også til kort i å støtte elevene. Hjelpespørsmålene er revidert i den videreutviklede modellen. Den videreutviklede ETOS-modellen og studiens design kan antyde et startpunkt for systematiske læringsprosesser der elevene over tid utfordres til å arbeide med kilder. I tillegg kan modellen være et utgangspunkt for videre forskning i utvidede kontekster og med flere deltakere.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiOen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleETOS-modellen for kildearbeid i samfunnsfag på ungdomstrinneten_US
dc.title.alternativeETOS-modellen for kildearbeid i samfunnsfag på ungdomstrinneten_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber21en_US
dc.source.volume14en_US
dc.source.journalActa Didactica Norden (ADNO)en_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.5617/adno.7898
dc.identifier.cristin1801256
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal