dc.contributor.author | Lindset, Marit | |
dc.contributor.author | Aune, Ingvild | |
dc.date.accessioned | 2022-05-11T08:05:56Z | |
dc.date.available | 2022-05-11T08:05:56Z | |
dc.date.created | 2020-04-24T22:30:04Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. 2020, 5 (1), 46-70. | en_US |
dc.identifier.issn | 2464-4153 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2995188 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Lærerstudenter skal inneha kompetanse innen ulike kommunikasjonsferdigheter for å være kvalifisert som lærer i skoleverket. Tilbakemeldingen fra studentene tyder på at de ønsker øving på virkelighetsnær kommunikasjon med relevans til skolepraksis Dette var utgangspunktet for et prosjekt som ble gjennomført på treårig yrkesfaglærerutdanningen i Trondheim, høsten 2018. Simulering ble tatt i bruk som undrevisningsverktøy med fokus på rollespill mellom elev og lærer.
Hensikt: Å undersøke studentenes erfaringer med bruk av simulering som pedagogisk metode i yrkesfaglærerutdanning.
Metode: 15 refleksjonslogger ble skrevet av førsteårstudenter ved yrkesfaglærerutdanningen, helse- og oppvekstfag. Analysen har ett fenomenologisk tilsnitt, og baserer seg på Malterud sin systematiske tekstkondensering.
Resultat: Studien viser at det var av betydning at forberedelsene startet tidlig i semesteret, der det ble presentert pensum med læringsutbyttebeskrivelser, og ett virkelighetsnært case. Studentene pekte på at debriefingsfasen var viktig i forhold til egen refleksjon og læring, og at de opplevde samlæring med medstudenter. Det ble meddelt at pensum ble synliggjort i rollespillet, og at studentene var tydelig på at øving var av nødvendighet for å bli trygg i lærerrollen. Studien viser at studentene ønsket å anvende den kunnskapen de hadde ervervet til praksisfeltet.
Konklusjon: Studien viser at yrkesfaglærerstudentene opplevde nytteverdi av simulering som undervisningsmetode, og at denne kunnskapen hadde relevans til skolepraksis. | en_US |
dc.language.iso | mis | en_US |
dc.publisher | OsloMet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Simulering som pedagogisk metode i lærerutdanning | en_US |
dc.title.alternative | Simulering som pedagogisk metode i lærerutdanning | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 46-70 | en_US |
dc.source.volume | 5 | en_US |
dc.source.journal | Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.7577/sjvd.3452 | |
dc.identifier.cristin | 1807991 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |