dc.contributor.author | Bordemann, Suzanne | |
dc.date.accessioned | 2022-05-10T11:57:33Z | |
dc.date.available | 2022-05-10T11:57:33Z | |
dc.date.created | 2020-05-28T14:54:16Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Norsk Litteraturvitenskapelig Tidsskrift. 2020, 23 (1), 25-39. | en_US |
dc.identifier.issn | 0809-2044 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2995077 | |
dc.description.abstract | Målet med denne artikkelen er å illustrere noe av autentisitetsbegrepets implisitte ambivalens med hovedvekt på Christa Wolfs (1929–2011) poetikk. I en tyskspråklig kontekst er Wolf et autentisitetens ikon. Hun har preget begrepet «subjektiv autentisitet» – et av litteraturens mest kjente autentisitetspostulat. Ved hjelp av eksempler fra hennes poetikk (og punktvise nedslag i samtidslitteraturens autentisitetsikon Karl Ove Knausgård) blir noe av autentisitetens brede betydningsspekter belyst, samtidig som konseptets ambivalens og polemiske potensial vises. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | "For forfatteren er nemlig et viktig menneske": Om autentisitetsbegrepet med særlig fokus på Christa Wolfs poetikk. | en_US |
dc.title.alternative | "For forfatteren er nemlig et viktig menneske": Om autentisitetsbegrepet med særlig fokus på Christa Wolfs poetikk. | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 25-39 | en_US |
dc.source.volume | 23 | en_US |
dc.source.journal | Norsk Litteraturvitenskapelig Tidsskrift | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.18261/issn.1504-288X | |
dc.identifier.cristin | 1813075 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |