Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStine M, Ekornes
dc.contributor.advisorHege Ramsøy- Halle
dc.contributor.authorHafstad Laila
dc.date.accessioned2022-04-29T17:19:38Z
dc.date.available2022-04-29T17:19:38Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:102182317:9730108
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2993491
dc.description.abstractSammendrag Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan lærere tenker rundt utforming av opplæringsmål som angår livsmestring og medbestemmelse for elever med autisme i videregående skole. Oppgaven er avgrenset til elever som mottar hverdagslivtrening og arbeidslivtrening. Elever med autisme og utviklingshemming vil ha behov for å lære ferdigheter innenfor livsmestring og medbestemmelse som andre elever lærer av seg selv (Bouck, 2010; Chiang et al., 2017; Volkmar et al., 2014). Dagens læreplaner omhandler i liten grad funksjonelle livsferdigheter, det vil derfor stilles krav til læreres profesjonelle skjønn i utforming av opplæringsmål. Skolen har en viktig rolle i et folkehelseperspektiv og skal gi opplæring som gjør eleven i stand til å mestre livet, og derfor vil målvalg være essensielt for disse elevenes fysiske og psykiske helse. Det er benyttet en kvalitativ studie med semistrukturert intervjuguide for å samle inn data og svare på problemstillingen. Deltakere i studien er lærere som jobber på avdelinger for hverdagslivtrening og arbeidslivtrening i Trøndelag fylke. Resultatet viser at lærere tenker funksjonelt rundt livsmestringsferdigheter og medbestemmelse, og er opptatt av livskvalitet for den enkelte når de skal utforme opplæringsmål. Resultatene viser også at det varierer hvordan og hvilke styringsdokumenter som er viktige i målvalgsprosessene. Det kan tyde på at handlingsrommet lærerne har kan føre til ulike holdninger og meninger rundt hva som er viktige opplæringsmål for elever med autisme og utviklingshemming i videregående skole.
dc.description.abstractEnglish Summary The purpose of this stydy has been to investigate how teachers think about the design of educational goals that concern life skills ans self -determination for students with autism in high school. The assignment is limited to students who receive everyday life training and work life training. Students with autism and developmental disabilities will need to learn life skills and self- determination that other students learn from themselves. Todays curricula deal to a small extent with functional life skills, so requirements will be set for teachers proffesional judgement in the design of educational goals. The school has an important role in public health perspective and sholuld provide education that enables the student to master liofe, and therefor goal choice will be essential for these students`physical and mental helth. This makes the topic relevant to the subject of mental health. A qulitative study with a semi- structured interview guide has been used to collect data and answear the problem. Participants in the study are teachers who work in departments for everydaylife training and work life training in Trøndelag County. The results show that teachers thinks functionally about life skills and self-determination, and are concerned with the quality of life for the individual when designing educational goals. The result also show that it varies how and wich management documents are important in the target selection process. This may indicate that the teachers`room for maeuver can led to different attitudes and opinions about what are important educational goals for students with autism and developmental disabilities in upper secondary school.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMestre livet! Det er det det handler om. En kvlaitativ studie av læreres erfaringer knyttet til målvalg for elever med autisme i videregående skole.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel