Show simple item record

dc.contributor.advisorBjerke-Busch, Linn Slettum
dc.contributor.authorGevelt, Vivi Måhede
dc.date.accessioned2022-04-29T17:19:33Z
dc.date.available2022-04-29T17:19:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:103236377:103236616
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2993489
dc.description.abstractHvordan organisasjoner kan lykkes med digital transformasjon er et spørsmål som blir ofte stilt i litteraturen og som aktualiseres gjennom den økte digitaliseringen i samfunnet. Teorien løfter frem viktigheten av å ha en helhetlig tilnærming til implikasjonene ved nye digitale teknologier og informasjonssystemer for å lykkes med digital transformasjon. Digital transformasjon handler ifølge teorien om hvordan summen av digitale teknologier transformerer forretningsstrategier, strukturer, prosesser, praksiser, produkter og tjenester, som igjen bidrar til å endre forretningsmodeller og verdiforslaget til organisasjoner. Den praksisorienterte litteraturen fremhever at handlinger og praksiser som utøves i organisasjoner, bevisste og ubevisste, over tid former organisasjonsstrukturene, som igjen påvirker forretningsmodellen og organisasjonens endringskapasitet. Et sentralt element som ikke er fullt ut utforsket i litteraturen er hvordan endring i praksiser kan være drivere til digital transformasjon, som utgjør forskningsspørsmålet for studien som er gjennomført. For å bedre forstå dette har jeg bygd opp en casestudie av en etablert organisasjon i finanssektoren, som for dette formålet kalles NorCo. Jeg har gjennomført en eksplorativ undersøkelse gjennom intervjuer for å kunne gå i dybden, og skape innsikt og forståelse knyttet til hvordan endring av praksis kan være med på å drive digital transformasjon. I tillegg har jeg hentet inn og studert relevante sekundærdata for å utfylle og supplere primærdataene. Hovedfunnene fra resultatanalysen viser at NorCo har etablert syv ulike praksiser som i seg selv bidrar til å drive digital transformasjon. Praksisene har innebygde dynamiske mekanismer i form av at de kjennetegnes av eksperimentering, prøving og feiling, og evalueringsmekanismer som fokuserer på mål og verdi som skapes. Resultatene fra empirien peker også på lederens rolle som del av de etablerte praksisene. Det er to viktige implikasjonen av funnene som er gjort hvor den ene er at ledelse er en viktig nøkkelfaktor og praksis, som i seg selv skaper forutsetninger for øvrige praksiser som drivere til digital transformasjon. Endringene i praksis er drevet av bevisste handlinger og valg fra ledelsen, hvor ledelsen også er premissgivere gjennom evnen til å se og gripe mulighetene i ny teknologi. Den andre implikasjonen er at digital transformasjon er en gradvis overgang fra IT-drevne forbedringer gjennom flere endringer i praksiser og mindre teknologiimplementeringer som hver for seg forsterker og redefinerer elementer i organisasjonens verdiforslag.
dc.description.abstractHow organisations can succeed with digital transformation is a question that is often asked in the literature, and which is still a debated topic in an increasingly digitalized society. The importance of having a holistic approach to the implications of new digital technologies and information systems to succeed with digital transformation is emphasised in the literature. According to theory, digital transformation is the sum of digital technologies and how they transform business strategies, structures, processes, practices, products and services, which lead to renewed business models and value propositions in organisations. The practice-oriented literature emphasise that actions and practices carried out in organizations, deliberate or inadvertent, over time form organisational structures, which in turn affect the business model and the ability to change. A key element, that is not fully explored in the literature, is how changing practises can enable digital transformation, which constitute the research question of the conducted study. To increase our understanding of how changing practices can enable digital transformation; I have conducted a case study of an incumbent organisation in the financial industry, which for this purpose is called NorCo. I have conducted an exploratory study through interviews to be able to carry out in-depth research and increase the understanding of how changing practices can be enablers. I have also collected and studied relevant secondary data to supplement the primary data. The main empirical findings from the analysis shows that NorCo has established seven different practices which enables digital transformation. The practices have embedded dynamic mechanisms which are characterised by experimentation, trial and error, and evaluation mechanisms that is focused on goals and value creation. The findings also address the leader's role as part of the established practices. There are two important implications from the empirical findings; fist is where management is an important enabler and practice, which also creates the foundation for the other practices as digital transformation enablers. The changes in practices are driven by conscious actions and decisions made by the management through the ability to sense and seize the opportunities embedded in digital technologies. The second implication is that digital transformation can be viewed as a gradual transition from IT-driven improvements through several changes in practices and minor technology implementations, that individually reinforce or redefine parts of the organisation's value proposition.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan praksisendring, ledelse og digitalisering muliggjør digital transformasjon – En casestudie i finans
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record