Show simple item record

dc.contributor.authorThorsø, Anette Brevik
dc.date.accessioned2015-09-08T13:14:16Z
dc.date.available2015-09-08T13:14:16Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299110
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er studenter i høyere utdanning og deres opplevelse og håndtering av press. Hensikten er å få innsikt i og kunnskap om dette fenomenet, gjennom å undersøke følgende problemstilling: Hvordan opplever og håndterer studenter presset de erfarer i møte med det de selv anser som krevende studieperioder? For å få svar på dette, er det tatt i bruk en Q-metodisk tilnærming. 20 deltakere har utført en subjektiv rangering av 48 utsagn, med utgangspunkt i en instruksjonsbetingelse. Utsagnene er utformet ved hjelp av en eksperimentell balansert blokkdesign, og har sin teoretiske forankring i teori som omhandler person i relasjon, selvmedfølelse og følelsesfokusert håndtering. Korrelasjon og faktoranalyse av sorteringene, resulterte i tre faktorer som representerer ulike syn på hvordan studentene i studien håndterer og opplever press. Faktor 1 har fått navnet ”Forestillinger”, faktor 2 heter ”Balanse”, og faktor 3 er kalt ”Aksept”. Resultatene at faktor 1 stiller krav til seg selv ut i fra forestillinger og tanker om hvordan den burde være, og har utfordringer med å akseptere seg selv som ufullkommen. Dette har ført til høye krav i forhold til faktorens egne resurser, og følgelig et høyt press. Faktoren ser ut til å ha problemer med å innfri krav, samtidig som den ivaretar seg selv. Effekten presset har på faktoren er så stort at det ikke bare går ut over faktorens velvære i krevende perioder, men også faktorens evne til å finne ro og balanse i hverdagen. Faktor 2 er klar over og har en god kontakt med og innsikt i egne følelser. Den har også en empatisk holdning ovenfor egen erfaring. Faktoren stiller realistiske krav til seg selv, og har funnet en god balanse mellom det å innfri krav og det å ta vare på seg selv. Den balanserte tilværelsen til faktoren holder presset under kontroll på en måte som gjør at det ikke kommer i veien faktorens velvære. Faktor 3 har en grunnleggende aksept og respekt for seg selv ufullkommen. En oppfatning av at alle har sine svakheter, hjelper faktoren med å holde sin egen opplevelse i perspektiv. I særlig krevende studieperioder finner faktoren det utfordrende å ta vare på seg selv, samtidig som krav skal innfris, og presset oppleves da som overskyggende og ute av kontroll. Når det kommer til hva faktorene har til felles, viser resultatene at alle faktorene erfarer at de i stor grad har støttespillere rundt seg, som er til stede for dem når de har behov for å være med noen. Det er viktig for faktorene at andre er til stede med en støttende holdning, når de skal snakke om sine opplevelser. Resultatene av studien er drøftet opp i mot problemstillingen, og sett i lys av relevant teori.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNU
dc.titleStudenter under press. En Q-metodologisk studie av hvordan studenter opplever og håndterer press i krevende studieperiodernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289nb_NO
dc.source.pagenumber57nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record