Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEriksen-Deinoff, Tina Svedenborg
dc.date.accessioned2015-09-08T12:43:00Z
dc.date.available2015-09-08T12:43:00Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299088
dc.description.abstractEn økende del av formell utdanning for voksne skjer på distanse. Autonomi blir sett som en viktig forutsetning for å lykkes med nettbasert utdanning (Bergamin, Ziska, Werlen, & Siegenthaler, 2012; Cascio, Botta, & Anzaldi, 2013; Garrison, 2003; Hartnett, George, & Dron, 2011; Lynch & Dembo, 2004; Păişi Lăzărescu, 2011; Rønning, 2007; Whipp & Chiarelli, 2004). Nettbasert utdanning innebærer et læringsmiljø som er studentsentrert og selvregulert, der den lærende selv bærer en stor del av ansvaret for hva og hvordan de lærer (Knowles, 1975; Lee, 2002; Merriam & Caffarella, 1999; Rønning, 2007). Forskningsspørsmålet som denne oppgaven stiller, er hvordan autonomi blir opplevd og utøvet hos nettskolestudenter i høyere utdanning. Autonomi hevdes å foregå som en indre prosess og som en ytre handling (Schunk, 1990; Zimmerman, 1989). Denne studien bekrefter at nettstudenter positivt opplever og utøver autonomi relatert til Pintrichs dimensjoner kognisjon, motivasjon og følelse samt atferd (Boekaerts, Pintrich, & Zeidner, 2000). Den autonome nettstudenten gjør et bevisst valg av nettstudiet/-kurset, og hun tar hjelp av tidligere skoleerfaringer i nåværende studium, og hun vurderer å ta nye nettstudier senere. Hun opplever mestring og definerer selv nytten av studiet. De fleste velger nettstudium ut fra rent faglig interesse. Hun planlegger framdriften fram mot eksamen og reduserer egne hobby-/fritidsaktiviteter når det behøves. Hun initierer selv kontakt med veileder ved faglige spørsmål. Det kom fram signifikante forskjeller mellom ulike grupper i forhold til flere aspekter innen autonomi, særlig relatert til mestringsopplevelse men også relatert til kognisjon og atferd. De største signifikante forskjellene gjaldt: (1) arbeidsmåter, (2) opplevd arbeidsmengde, (3) tilhørighet til studiemiljø og (4) tidligere fullførte studier. Datagrunnlaget i foreliggende studie består av resultatene fra en spørreundersøkelse som ble gjennomført våren 2013 for å kartlegge nettstudenters opplevelser av sin studiesituasjon. Undersøkelsen ble gjennomført på alle godkjente nettskoler i Norge som hører inn under Fleksibel Utdanning Norge (FuN-a) (17 stk). Utvalget inkluderte alle typer kurs som ble tilbudt gjennom nettskolene (FuN-b). Dataene var avgrenset til én episode med selvrapportering i forhold til strukturerte spørsmål. Om lag fire av fem studenter var kommet over halvveis i studiet. Utsnittet av datagrunnlaget omfatter alle respondenter over 20 år som hadde valgt nettstudier/kurs i høyere utdanning (N=680).nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNU
dc.subjectnettstudentnb_NO
dc.subjectvoksnenb_NO
dc.subjectautonominb_NO
dc.title"En studie av autonomi blant voksne nettstudenter". Hvordan autonomi blir opplevd og utøvet hos nettstudenter i høyere utdanning?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber50nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel