Prøven er gjennomført, hva nå? En studie av praksiser i arbeid med nasjonale kartleggingsprøver i regning.
Chapter
Accepted version

Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2990362Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3972]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [41265]
Sammendrag
Hensikten med dette kapitlet er å beskrive hva som kjennetegner god kartleggingspraksis eksemplifisert med læreres arbeid med nasjonale kartleggingsprøver i regning. Begrepet kartleggingspraksis omfatter en helhetlig prosess fra å sette seg inn i prøvens innhold og format, gjennomføre prøven, tolke resultater og sette i gang tiltak i etterkant av prøven. I intervjuer med til sammen elleve lærere beskriver og reflekterer de over egen praksis og hvordan de samarbeider med andre lærere om nasjonale kartleggingsprøver i regning. De er opptatt av at elever i begynneropplæringen skal oppleve mestring. For dem er kartleggingspraksis som gir innsikt i hva elever kan og strever med, viktig for å ivareta tilpasset opplæring og tidlig innsats.