Show simple item record

dc.contributor.advisorKlomsten, Anne Torhild
dc.contributor.authorHaraldsen, Børge
dc.date.accessioned2022-04-04T17:19:20Z
dc.date.available2022-04-04T17:19:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:100646481:34052645
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2989728
dc.description.abstractMange lever stadig lengre, og med en «eldrebølge» som kommer, står vi i fare for å ikke ha nok sykepleiere til å ta seg av de syke eldre. Allerede nå ser vi konsekvensene av sykepleiermangelen. Pasienter risikerer å ikke få den hjelpen de har behov for. Feilmedisinering, feilbehandling og mangel på sykepleie i livets sluttfase er ikke uvanlig. Situasjonen må snues. Hvordan det skal gjøres, er det ulike meninger om. Det er imidlertid liten tvil om at mange sykepleiere på sykehjem opplever stort arbeidspress, lite fagmiljø og få muligheter for kompetanseheving. De opplever også at ledelsen mangler kompetanse på enkelte områder. Denne studien fokuserer på hvorfor sykepleiere ønsker å jobbe på sykehjem, og hva som gjør at de eventuelt slutter. Dette ble undersøkt gjennom kvalitative intervju med fire sykepleiere fra to ulike sykehjem. Ett av hovedfunnene i studien er lederens atferd og evner til å skape og vedlikeholde gode relasjoner til sine ansatte. Ledere som «ser» sine ansatte, er tilgjengelig for dem og er engasjert i dem, også personlig, får mere fornøyde sykepleiere enn de lederne som ikke har disse evnene. Et annet hovedfunn er viktigheten av et godt arbeidsmiljø og gode kollegaer. Spesielt viktig er det for sykepleierne å ha et miljø med andre sykepleiere, men også andre gode kollegaer er viktig. Sykepleierne opplever et stort arbeidspress, spesielt på kveld og helg, når de er alene som sykepleier på jobb. Å ikke rekke å hjelpe alle fører også til konstant dårlig samvittighet. Sykepleiere slutter på sykehjem og går over til å jobbe blant annet innen utdanning, sosialtjenester eller offentlig administrasjon. Studenter erfarer hvordan veilederne sine strever, hvilket fører til at studentene blir skremt fra å søke jobb på sykehjem etter endt utdanning. Dette er en utvikling som må snues, før det er for sent. I drøftingen belyses de utfordringer sykehjem har med rekruttering av sykepleiere og mulige årsaker til dette. Arbeidsforholdene til sykepleiere sammenlignet med enkelte andre faggrupper, kan være en mulig årsak. Vel så viktig som rekruttering, er det å beholde de sykepleierne man har. Å ha tilstrekkelige ressurser til at sykepleierne kan utføre jobben på en god måte gir lavere sykefravær. Det gjør også tilrettelegging av arbeidstiden i forhold til sykepleiernes privatliv. Til slutt i drøftingen er det leders rolle i arbeidslivet som tas opp. Gode ledere og da spesielt gode relasjonelle ledere er viktig for at sykepleiere skal trives og ønske å fortsatt jobbe på sykehjem.
dc.description.abstractPeople are living longer and longer, and with a "wave of the elderly" coming, we are in danger of not having enough nurses to take care of the sick elderly. We are already seeing the consequences of the shortage of nurses. Patients risk not getting the help they need. Mismedication, mistreatment and lack of nursing in the end-of-life phase are not uncommon. The situation must be reversed. There are different opinions on how to do this. However, there is little doubt that many nurses in nursing homes experience great work pressure, lack of professional environment and few opportunities for skills development. They also experience that the management lacks competence in certain areas. This study focuses on why nurses want to work in nursing homes, and what makes them eventually quit. This was investigated through qualitative interviews with four nurses from two different nursing homes. One of the main findings of the study is the manager's behavior and ability to create and maintain good relationships with his employees. Managers who "see" their employees, are available to them and are engaged in them, also personally, get more satisfied nurses than those managers who do not have these abilities. Another main finding is the importance of a good working environment and good colleagues. It is especially important for the nurses to have an environment with other nurses, but other good colleagues are also important. The nurses experience a great deal of work pressure, especially in the evenings and on weekends, when they are alone as a nurse at work. Not being able to help everyone also leads to a constant bad conscience. Nurses leave nursing homes and move on to work in education, social services or public administration, among other things. Students experience how their supervisors struggle, which leads to students being scared from applying for a job in a nursing home after graduation. This is a development that must be reversed before it is too late. The discussion highlights the challenges nursing homes have with recruiting nurses and possible reasons for that. The working conditions of nurses compared with some other professional groups may be a possible cause. Just as important as recruitment is to keep the nurses you have. Having sufficient resources for the nurses to perform the job in a good way results in lower sickness absence. It also facilitates working hours in relation to the nurses' privacy. Finally, in the discussion, it is the leader's role in working life that is addressed. Good leaders and especially good relational leaders are important for nurses to thrive and want to continue working in nursing homes.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSykepleieres trivsel og ønske om å jobbe på sykehjem
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record