Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorParmar, Ashis Jalote
dc.contributor.advisorSteinsbekk, Aslak
dc.contributor.authorKristiansen, Henrik Martin
dc.date.accessioned2022-03-31T17:19:54Z
dc.date.available2022-03-31T17:19:54Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:97656036:20906941
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2988952
dc.description.abstractDenne masteroppgaven utforsker og illustrerer hvordan pedagogiske “virtual reality” (VR) programmer kan bli designet for å være mer brukbar og engasjerende for sykepleierstudenter ved NTNU, Trondheim. En eksisterende løsning fra forskningsprosjektet “VirSam” ved Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie er brukt som en plattform for testing og springbrett for nye ideer. Gjennom intervjuer, observasjoner og brukertester har masterstudenten funnet at sykepleierstudenter kjenner et urealisert potensiale for mer simulasjonstrening i utdannelsen, og muligheten for bruk av VR er ønsket av både elever og lærere. VR-programmet for klinisk prosedyretrening laget av VirSam representerer en god start, men programmet oppleves som for begrenset med tanke på funksjonalitet og omfang for å være en langsiktig løsning for mangelen på prosedyretrening. VR i sykepleieutdanning er først utforsket gjennom en objektiv litteraturstudie av relevante tema. Deretter følger en prosess med utforsking og samling av innsikt fra brukskonteksten. Funn er så analysert og konkretisert til håndfaste tiltak brukes til videre ideutvikling. Ideene har fokus på å møte individuelle studentenes behov for skalerbarhet og tilbakemelding, og har fått god tilbakemelding fra studentene, lærere og andre medvirkende. Det blir også gjort eksperimenter hvor to-og-to studenter, der en er i VR og gjennomfører oppgaver, og en utenfor og observerer og deretter gir tilbakemelding, som ga indikasjon for å kunne gi gode lærings- og motivasjonseffekter. Masterstudentens undersøkelser indikerer at det er uløste utfordringer opplevd av studenter ved utdanningen som ikke kan bli møtt løst med VR alene. Denne oppgaven reflekterer omkring VR sin rolle i sykepleieutdanning, og diskuterer at bruk inkludering av teknologien burde ta høyde for VR sine iboende styrker og svakheter, samt evaluere det opp mot hva som oppleves som mangler av studentene. Masterstudenten konkludere med og illustrerer at VR burde brukes til å simulere mer utfordrende, komplekse og samarbeidende opplevelser, eksemplifisert av et fremtidig konsept. Videre utforskning av det presenterte konseptets sluttbrukereffekter må gjennomføres for å kunne trekke tydeligere konklusjoner. Mer utforsking omkring inkludering av VR i sykepleierutdanning for å bedre forstå teknologiens fremtidige rolle i brukskonteksten.
dc.description.abstractThis thesis explores and imagines how educational virtual reality (VR) software can be designed to be usable, desirable and engaging for nursing students at NTNU, Trondheim. An existing solution from the research project “VirSam” the Department of Public Health and Nursing is used as a platform for testing and a springboard for new ideas. Through interviews, observations and user tests the master’s student has found that nursing students experience a feeling of unrealised potential in their education with regards to simulation training, and the possibility for including VR software in the study program is very much welcomed by both students and educators. VirSam’s VR-application application for clinical procedure training represents a good start, however, the application is experienced as too limited regarding functionality and scope to be thought of as a long-term solution for procedure training. VR in nursing education is first explored through an objective literature study of relevant topics. Subsequently, a process of exploration and insight gathering creates an understanding of the current solution and context of use. The findings are then analysed and concretised to actionable ideas. The ideas focus on meeting the student’s need for scalability and feedback, receiving good feedback by students, educators and other relevant contributors. Additionally, the thesis discovers that using pairs of students, where one is inside VR and the other is observing and subsequently giving feedback, can be of great educational and motivational effect. Still, the master student’s research suggests that there are unrealised needs in nursing education perceived by the students, which are not met by the new VR solutions alone. The thesis reflects upon the role of VR in nursing education, discussing that it should be based on the inherent strengths and weaknesses of VR, as well as be evaluated against what the students feel is lacking in the education. The master’s student concludes by suggesting and illustrating how VR should be used to simulate more challenging, complex and stressful scenarios than what is presented in VirSam’s solution, exemplified through a future concept. Further exploration into the presented solution’s end-user effects is needed in order to draw more concrete conclusions on possible next steps. More experimentation on how to integrate VR in nursing education is needed to understand the technology’s role in the context.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleVirtual reality for nursing education: Optimising, exploring, and imagining the use of virtual reality in education of procedures for nurses
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel