Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLysø, Nina Christin
dc.date.accessioned2015-09-07T06:42:04Z
dc.date.available2015-09-07T06:42:04Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/298823
dc.description.abstractBakgrunn: Denne kvalitative studien handler om barn med funksjonsnedsettelse i alderen 6-9 år og hvordan de opplever egen mestring og deltakelse i hverdagsaktiviteter. Familien og hjemmet er en viktig del av barns oppvekst. For barna i denne studien er skolen den største arenaen utenom hjemmet. Det har derfor vært hensiktsmessig å utforske hvordan både barn, foreldre og også lærere opplever mestring og deltakelse i hverdagsaktiviteter når det gjelder disse barna. Problemstilling: Hvordan opplever barn med funksjonsnedsettelser i 1. – 3. klasse (6-9 år) egen mestring og deltakelse i hverdagsaktiviteter?  Hvordan opplever barnet at de voksne setter mål som angår dem?  Hvordan vurderer foreldre og lærere barnets mestring og deltakelse i hverdagsaktiviteter? Metode: Kvalitative semistrukturerte intervju med 6 barn med funksjonsnedsettelser, deres foreldre og lærere. Alle intervjuene ble gjennomført hver for seg, til sammen 18 intervju. Systematisk tekstkondensering er brukt i analysen som førte frem til 3 kategorier; aktivitet, fellesskap og oppfølging. Resultat og konklusjon: Barn med funksjonsnedsettelser vil bli oppfattet som «vanlige barn». Foreldre og lærere ser i større grad barnas funksjonsnivå som utslagsgivende for deltakelse, mens barna selv er opptatt av å være med på det de andre barna gjør. Omgivelser som fremmer deltakelse og aktivitet virker inn på muligheten barn med funksjonsnedsettelser får til å mestre alderstypiske aktiviteter. Selvbestemte mål med utgangspunkt i barnets interesser og beskrivelser av egen aktivitetsutføring, fremmer motivasjon, innsats og mestring. Foreldre og lærere etterspør bistand til identifisering av aktuelle mål og forslag til tiltak.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNU
dc.subjectbarn med funksjonsnedsettelsernb_NO
dc.subjecthverdagsaktiviteternb_NO
dc.subjectmestringnb_NO
dc.subjectdeltakelsenb_NO
dc.subjectmålsettingnb_NO
dc.subjectbarneperspektivnb_NO
dc.subjectaktivitetsperspektivnb_NO
dc.title"Den som har skoen på vet best hvor den trykker" - Hvordan opplever barn med funksjonsnedsettelser i 1.-3. klasse (6-9 år) egen mestring og deltakelse i hverdagsaktiviteter?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.source.pagenumber84nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel