Procedural terrain modelling with geometric multi-attribute features
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2987757Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette prosjektet tar for seg utforming og implementasjon for å forbedre en metode for generering av digitale landskap basert på prosedyrisk modellering av viktige trekk ved et landskap.
Fra det tidligere arbeidet, har det vært laget et fleksibelt rammeverk for prosedyrisk generering bassert på geometriske skjelett dannet fra en samling former som representerer viktige og formende trekk i et landskap, slik som fjell, elver og innsjøer. Men metoden viste seg å være urimelig treg å anvende, samt at resultatet var et landskap med lite detaljer og tydelige rette linjer.
Dette prosjektet forbedrer og bygger videre på det tidlige arbeidet, ved å forbedre effektiviteten til genereringen av overflategeometri fra en skjelett struktur, og innfører bruk av fraktale former for å skape mer detaljer. Arbeidet utvides også for å generere ytterligere verdier for en mer utfyllende beskrivelse av et terreng i tilleg til høyde.
Implementasjonen gjør det også enkelt å eksperimentere med det meste av den implementerte funksjonaliteten ved bruk av grafisk konfigurering i WorldSynth, et program spesialisert for tilvirkning av digitale landskap. This work presents the designs and implementation created for further improving a method of generating digital terrains based on procedurally modelling key landscape features.
From the preceding work, a flexible framework was created for procedural generation driven by geometric skeletons made from a collection of individual shapes representing such key features of a landscape as mountains, rivers and lakes. The method however had issues with being excessively slow running and creating terrains with little detail and key features shaped like straight lines.
This work improves upon and extends the previous work, addressing the efficiency of creating the surface geometry from a skeleton, and creating more detail by the use of fractal shapes to describe features. The method is also extended to generate further values needed for a comprehensive description of a generated terrain beyond the elevation.
The implementation also makes it simple to experiment with most of the implemented functionality by graphical configuration in the WorldSynth terrain authoring software.