Hvordan måle sikkerhet Kritiske faktorer for evaluering og utvikling av forutseende sikkerhetsindikatorer.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2987755Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Arbeidere i bygge- og anleggsnæringen er blant de mest utsatte for skader og dødsfall i norskindustri. Derfor fremkommer det et behov for nye verktøy og metoder for å måle sikkerhet, somigjen kan danne grunnlag for handlinger. En «forutseende sikkerhetsindikator» er en indikatorsom endres før tap av kontroll på en farekilde oppstår og med det forutser en fremtidig endringi normalsituasjon. Slike indikatorer er et relativt nytt felt innen både sikkerhetsforskning ognæringslivet forøvrig. Det er dog vist i en rekke studier at bruk av slike indikatorer kan dannegrunnlag for økt kontroll på ulykkesrisiko. Derfor har denne oppgaven studert forutseendesikkerhetsindikatorer i norsk bygge- og anleggsnæring med hensikt å identifisere hvordan brukav slike indikatorer kan øke kontrollen på sikkerhet i prosjekter.
Den begrensede bruken av forutseende sikkerhetsindikatorer i bygge- og anleggsnæringen førtetil at studerte indikatorer i de fleste tilfeller var konseptuelle eller på et tidlig utprøvingsstadie.Derfor ble det gjennomført intervjuer med erfarne representanter som har lederansvar for sikkerhet for å oppnå innsikt og forståelse for behovet i næringen. I tillegg ble det gjennomført flereworkshops med deltakere fra et pågående forskningsprosjekt, med hensikt å skape diskusjonrundt hvordan forutseende sikkerhetsindikatorer kan implementeres. Et sett med evalueringskriterier basert på indikatorteori fra ulike fagområder er utarbeidet for å skape en standardiserttilnærming til evaluering av sikkerhetsindikatorer. En ny forutseende sikkerhetsindikator bleogså utviklet for å forstå hvilke muligheter og utfordringer som bør hensyntas ved utvikling.Evalueringskriteriene dannet grunnlag for evaluering av indikatorene studert, som videre dannetgrunnlag for identifikasjon av trender. Funn identifisert gjennom evaluering og øvrige innspillfra intervjuer er videre presentert:
• For å oppnå utbytte ved bruk av forutseende sikkerhetsindikatorer må årsaker forstås ogbrukere må ha tilstrekkelig kompetanse• Forutseende sikkerhetsindikatorer har i likhet med forsinkede utfordringer knyttet til åvære robuste mot manipulasjon• Implementering av nye rutiner og verktøy i bygge- og anleggsnæringen møter motstandhvis det er ressurskrevende• Indikatorer som skal brukes av entreprenører bør være mindre ressurskrevende og i størregrad baseres på eksisterende rutiner og datainnsamling, enn indikatorer som skal brukesav byggherrer og rådgivende bedrifter• Beslutningstakere bør være innforstått med bakenforliggende årsaker til en indikatorverdiog ikke basere beslutninger utelukkende på en tallverdi
De utviklede evalueringskriteriene har til hensikt å danne grunnlag for utvikling av forutseende sikkerhetsindikatorer, men skal også øke forståelsen av eksisterende indikatorer. Funnenepresentert kan danne grunnlag for en bedre tilnærming til konseptet, hvor organisasjoner børvære klar over faktorer som kan føre til feilaktig bruk av en indikator. For å validere hvorvidt destuderte indikatorene har en kausal sammenheng med sikkerhetsprestasjon kreves mer forskning. Dette er foreslått gjennom et utviklet evalueringshierarki. Resultatene fra oppgaven dannergrunnlag for videre forskning på forutseende sikkerhetsindikatorer både i BA-næringen og andrenæringer som bruker sikkerhetsindikatorer for å måle kontroll på ulykkesrisiko. Construction workers are among the most exposed in Norwegian industry considering risk ofinjuries and death. Therefore, there is a need for new tools and methods for measuring safety,which in turn can form basis for risk-reducing actions. A leading safety indicator is defined asan indicator which changes before loss of control on a hazard and thus predicts future changein the normal situation. Such indicators are a relatively new field in safety research, as it iswithin other fields in general. However, it has been shown in a number of studies that the useof such indicators can form basis for increased control over accident risk. Hence, this thesishas presented leading safety indicators developed for the Norwegian construction industry toidentify how use of leading indicators can increase control over safety in projects.
The limited use of leading safety indicators in the construction industry means that the indicatorsstudied were, in most cases, conceptual or at an early stage of testing. Therefore, interviewswere conducted with experienced representatives who has a managerial responsibility for safetyto gain further insight and understanding of the industry’s needs. In addition, workshops wereconducted with participants from an ongoing research project to create a discussion about howleading safety indicators can be phased into the industry. A set of evaluation criteria, basedon indicator theory from several fields, were developed to create a standardized approach toevaluating safety indicators. A new leading safety indicator was also developed to show theopportunities and challenges that should be considered when developing safety indicators.The evaluation criteria formed basis for evaluating the indicators studied, which then formedbasis for identifying trends. Findings identified through evaluation and further input frominterviews are presented:
• To achieve benefits through the use of leading safety indicators, causes must be understoodand users must have sufficient competence• Leading safety indicators also face challenges regarding being robust against manipulation,as is the case for lagging safety indicators• Implementation of new routines and tools in the construction industry is met with aversionif they require too many resources• Indicators used by contractors should require less resources and should to a greater extentbe based on existing routines and data collection, than indicators used by project ownersand consulting companies• Decision makers should understand the underlying causes of an indicator value and notbase decisions solely on a numerical value
The evaluation criteria developed were proposed to form basis for future development of leadingsafety indicators, but also to increase understanding of existing indicators. Findings presentedcan form basis for a better approach to the concept, where organizations should be aware offactors that may lead to incorrect use of an indicator. To validate if the indicators studied have acausal relationship with safety performance, more research is required. This has been proposedthrough an evaluation hierarchy which has been developed. Results from this thesis form basisfor further research on leading safety indicators in the construction industry as well as in otherindustries that use safety indicators to measure control over risk.