Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSponaas, Rhonna R.
dc.contributor.authorHøgås, Ida
dc.date.accessioned2022-03-17T18:19:25Z
dc.date.available2022-03-17T18:19:25Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:94525564:8650464
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2986002
dc.description.abstractDenne masteroppgaven argumenter for at barne- og ungdomsliteratur som tar for seg seksuell vold kan være verdifulle hjelpemidler for å diskutere dette tema i grunnskolen. Med Barbara Dee’s barnebok Maybe He Just Likes You, og ungdomsbøkene Thirteen Reasons Why av Jay Asher og Speak av Lauria Halse Anderson som eksempler, er denne påstanden diskutert opp mot tidligere forskning, statestikk og andre literære verk. Oppgaven argumenterer for at bøker som tar for seg tema som seksuell vold kan gjøre det enklere for både lærere og elever og ha meningsfulle og trygge diskusjoner om et vanskelig tema. Selv om lærere, med god grunn, kan være tilbakeholdende med å ta opp slike tema med barn og ungdom, argumenterer denne oppgaven for viktigheten med å gjøre det i trygge omgivelser slik som klasserommet. Motstand fra elever, administrasjon og foresatte oppstår ofte, men denne oppgaven ønsker å vise at literatur som omhandler seksuell vold kan være et viktig steg for å hjelpe unge med de utfordringene som måtte komme ved overgangen til voksenlivet.
dc.description.abstractThis thesis argues that children’s and young adult literature can be valuable assets for discussing sexual violence inside primary classrooms. To discuss possibilities and limitations using children’s and young adult literature, Barbara Dee’s Maybe He Just Likes You, Jay Asher’s Thirteen Reasons Why, and Laurie Halse Anderson’s Speak are discussed and used as examples. By looking at previous research, statistics, and other literary works, this thesis argues why books discussing sexual violence, such as the three above, could be used as assets for classroom discussions with adolescents. Even though teachers sometimes are understandably resistant about teaching such books in their classrooms because of possible resistance from students, administrations, and parents, I argue for the value of these books being available for adolescents in a safe environment. Literature about taboo topics, such as sexual violence, can be an essential first step toward helping adolescents come to terms with the challenging phases of their lives as they are transitioning to adults.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleTeaching about Sexual Harassment and Violence in the Classroom using Children's and Young Adult Literature
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel