Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTønseth Christin
dc.contributor.authorSkulstad Irina
dc.date.accessioned2022-03-15T18:19:35Z
dc.date.available2022-03-15T18:19:35Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:95939238:50316971
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2985352
dc.description.abstractSammendrag Det moderne samfunnet forutsetter at mennesker har en kompetanse som møter beho-vene i arbeidslivet. Innvandrere, særlig flyktninger, som kommer fra den asiatiske delen av verdenen, er en sårbar gruppe på grunn av manglende språkkunnskaper først og fremst, manglende kjennskap og forståelse til den norske kulturen, og manglende formell kompetanse. Denne studien handler om et prøveprosjekt innen videregående opplæring for voksne, MFY (modulstrukturert fag- og yrkesopplæring). MFY deltakerne får både den faglige- og praktiske opplæringen i bedrift. MFY er et prøveforsøk der det utprøves ulike organise-rings- og opplæringsmodeller. Mitt prosjekt dreier seg om først og fremst flyktninger og deres opplevelser av å lære på denne måten som er uvant og fremmed for dem. Problemstillingen i denne studie er: Hvordan opplever flyktninger MFY - forsøket med tanke på å tilegne seg kompetanse som arbeidslivet etterspør? Målet med studien er å se på MFY som metode fra flyktningers perspektiv. I forbindelse med det, blir det tatt opp og drøftet forskningsspørsmål som handler om utfordringer flyktninger ved MFY – forsøket har, hvordan de opplever sin læring på MFY måten, i tillegg til språkutvikling. Dette er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i seks intervjuer av asiatiske flyktninger. Funnene i studien viser at det er utfordrende for flyktninger å lære på MFY måten. Hovedgrunnene til dette er begrensede språkferdigheter, manglende kunnskap om skolesys-temet og krav og forventninger i forbindelse med det. Dette skaper fortvilelse hos mange. I tillegg forsterkes disse opplevelsene av at ikke alt ved MFY fungerer som det skulle når det gjelder organisering. I denne sammenhengen kan det nevnes blant annet utfordringer når det gjelder samarbeid mellom de ulike aktørene, og oppfølging av delta-kerne fra både skolens- og bedriftens side. Likevel viser det seg til at MFY som metode kan fungere veldig bra hvis alle brikkene er på plass. Som nevnt tidligere er MFY fortsatt et forsøk, der det prøves ut forskjellige modeller for organisering og opplæring. Dermed er det viktig å ta med alle erfaringer som handler om dette. Derfor håper jeg at min studie kan bidra til videre forskning først og fremst for fremmedspråklige å lære på MFY måten for å fungere i arbeidslivet.
dc.description.abstractAbstract Modern society expects its people to have certain competence in their working life. Immi-grants, espessially refugees who come from Asia, make up the most vulnerable group — mostly because of their lack of the language skills, but also because they naturally lack the knowledge and understanding of the Norwegian culture, as well as the accepted social norms. This study is about a project within modulstructured professional oriented education for adults (MFY (modulbasert fag- og yrkesopplæring)). The participants of the MFY get both the education in different subjects and the practical work experience at an enterprise. MFY is a pilot project to try and establish the best organisational models and the learning models. My project is about refugees and their learning in a way that is a completely new expe-rience for them. My work sets out to answer the following question: How do refugees experience the MFY to acquire the skills that working life demands? The aim of the study is to regard the MFY and its methods from refugees’ perspective. Therefore, several questions will be asked. These questions are about the challenges that the refugees experience throughout their studying at the MFY, how they find learning the MFY way, as well as gaining language skills while studying at the MFY. The study found that this educational model proves to be very challenging for refugees. The main reasons are insufficient or absent language skills, lack of knowledge about the school system itself, as well as lack of understanding of the demands and the expecta-tions according to the norwegian education system. This in itself is very difficult for refu-gees and often leads to frustration. Furthermore, their experiences are often exacerba-ted, if the intended educational model doesn’t function as it should, due to mismanage-ment or lack of proper organisation. Interaction between different departments of the MFY, the support available to students from both the school and the enterprise can be named as some of the reasons. Nevertheless, it looks like the MFY educational model can give good results when everyt-hing works as it should. As it has been mentioned, the MFY is still a pilot project, aiming to find the most workable method for both organisation and the way of learning, therefore it is very important to keep all the experiences with the MFY. I hope that my study will contribute to furthering understanding in this area, especially when we talk about foreigners’ perspective on learning in the MFY way in order to be inte-grated into the working life.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVeien blir til mens man går – en studie om flyktningers opplevelse av MFY – prøveforsøket
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel