Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHusby Schnell, Vigdis
dc.contributor.authorKvalsund, Gunn Eli
dc.date.accessioned2022-03-12T18:22:57Z
dc.date.available2022-03-12T18:22:57Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:97720920:64452415
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2984889
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag I 2011 ble den nasjonale pasientsikkerhetskampanjen «I trygge hender» lansert, hvor fokuset var på pasientsikkerhet. Et av tiltakene som kom opp var innføring av sjekkliste for trygg kirurgi for å bedre pasientsikkerheten og kommunikasjonen ved kirurgiske inngrep. Det ble utarbeidet sjekklister og flere ulike versjoner ble utprøvd av det kirurgiske temaet, før man fikk dette implementert i alle sykehusene i Norge. Pasienten er en viktig i brikke i denne gjennomgangen og det er derfor viktig at deres opplevelser og erfaringer blir vurdert og tatt hensyn til. Ved å fordype seg i dette temaet kan pasientenes synspunkter komme frem og sikre at gjennomgangen av sjekkliste for trygg kirurgi blir gjort på en sikker og optimal måte. Hensikten med studien er å undersøke hvordan gjennomgangen av sjekkliste for trygg kirurgi oppleves for pasienten. Dette kan gi ny og viktig informasjon slik at denne prosedyren utføres på en mest mulig hensiktsmessig måte. Metode Det er i denne studien benyttet semistrukturert intervju med pasienter som har gjennomgått et kirurgisk inngrep. Data ble transkribert og analysert med utgangspunkt i Giorgios deskriptive analyse som består av fire trinn. Ved hjelp av disse trinnene kom forskeren frem til tema og undertema knyttet til informantenes opplevelse av gjennomgangen av sjekkliste for trygg kirurgi. Funn Pasienter opplever gjennomgangen av sjekkliste for trygg kirurgi positivt. De ønsker at sjekklisten skal benyttes og de ønsker å bli involvert i gjennomgangen. Flere av informantene ser på sjekklisten som en trygghet for at det blir riktig inngrep til rett pasient og med de riktige forberedelsene. I tillegg ser de på sjekklisten som en mulighet for å få og gi informasjon og som en mulighet til å fange opp ting som har blitt glemt tidligere. Alle informantene i studien er positive til sjekklisten, men de var ikke kjent med at denne prosedyren eksisterte i norske sykehus. De mener utformingen av sjekklisten er god og at måten gjennomgangen utføres på skaper trygghet. De mener at sjekklisten er positiv for pasientsikkerheten og det kirurgiske teamet, men de fleste ville ikke etterspurt den om den ikke ble brukt. Informantene ser på sjekklisten som en sikkerhet for at alt er utført på en korrekt måte og de ser på sjekklisten som en mulighet til å få og gi informasjon. Alle informantene ønsket å bli involvert i gjennomgangen og de opplevde at informasjonen de fikk om sjekklisten var tilstrekkelig. Konklusjon Funnene i denne studien tyder på at sjekkliste for trygg kirurgi oppleves som en trygghet på flere måter. Informantene opplever sjekklisten som en sikkerhet for at det blir rett inngrep til rett pasient til rett tid. De ser også på sjekklisten som en trygghet for det kirurgiske teamet, da de får en mulighet til å bli kjent med pasienten. I tillegg opplever informantene at sjekklisten øker pasientsikkerheten og at det er en trygghet for at ting fanges opp. Søkeord Trygg kirurgi, sjekkliste, sjekkliste for trygg kirurgi, pasientsikkerhet, pasientopplevelser, trygghet, sikkerhet, kontroll, det kirurgiske teamet, informasjon, involvering
dc.description.abstractAbstract In 2011, the national patient safety campaign «I trygge hender» (In safe hands) was launched. The campaign focus was on patient safety. One of the measures that came up was the introduction of a surgical safety checklist, to improve patient safety and communication during surgery. Checklists were developed and several different versions were tested on the surgical teams before the final checklist was implemented in all Norwegian hospitals. The patient is an important piece in this review and it is therefore important that their experiences are assessed and taken into account. By delving into this topic, patients’ views can emerge and ensure that the review of the checklist for safe surgery is done in a safe and a optimally way. The study aims to examine how the review of safe surgery checklist is experienced for the patient. This can provide new and important information so that this procedure is performed in the most appropriate way possible. Method In this study, a semi-structured interview was performed with patients who had undergone a surgical procedure. Data were transcribed and analyzed based on Giorgi's descriptive analysis, which consists of four steps. Using these steps, the researcher arrived at themes and sub-themes related to the informants' experience of reviewing the safe surgery checklist. Findings Patients experience the review of the checklist for safe surgery positively. They want the checklist to be used and they want to be involved in the review. Several of the informants see the checklist as a reassurance that there will be the right intervention for the right patient and with the right preparations. In addition, they see the checklist as an opportunity to get and provide information and as an opportunity to capture things that have been forgotten in the past. All the informants in the study are positive about the checklist but they were not aware that this procedure existed in Norwegian hospitals. All the informants believe that the design of the checklist is good and that the way the review is carried out promotes security. They believe that the checklist is positive for patient safety and the surgical team, but most would not request it if it was not used. The informants see the checklist as a guarantee that everything has been done correctly and that they see the checklist as an opportunity to receive and provide information. All the informants wanted to be involved in the review and they felt that the information they received about the checklist was sufficient. Conclusion The findings of this study indicates that checklists for safe surgery are perceived as a security in several ways. The informants experience the checklist as a guarantee that there will be the right intervention for the right patient at the right time. They also see the checklist as a security for the surgical team, as they get an opportunity to get to know the patient. In addition, the informants experience that the checklist increases patient safety and that there is a sense of security for things to be captured. Keywords Safe surgery, checklist, safe surgery checklist, patient safety, patient experiences, safety, security, control, the surgical team, information, involvement 
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSjekkliste for trygg kirurgi skaper trygghet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel