dc.contributor.advisor | Petersen, Sobah Abbas | |
dc.contributor.advisor | Bokolo, Anthony Junior | |
dc.contributor.author | Torkelsen, Eldar Hauge | |
dc.date.accessioned | 2022-03-11T18:19:41Z | |
dc.date.available | 2022-03-11T18:19:41Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:74730471:9594418 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2984869 | |
dc.description.abstract | Smart by utbyggings prosjekt har møt hindinger når de prøver å gjenskape løsninger i andre byer. Denne oppgaven studerer den mer generelle tilnærmingen av å lære og videreføre kunskap fra utbyggings prosjektene, på tvers av byer. Den ser mer spesifikt på rollen til Virksomhets-arkitektur for å fremme læring og kunskaps videreføring i smart by prosjekt. En Literatur analyse og en spørre undersøkelse ble utført for å svare på spørsmålene om hvordan Virksomhets-arkitektur blir brukt for å hjelpe med læring og hvordan det kan blir forbedret for det formålet. I tilleg brukes funnene på Virksomhets-arkitektur rammeverket som blir brukt i +CityxChange prosjektet og evaluerer de foreslåtte endringene med en ekspert evaluering. Oppgaven konkluderer at kompleksitet og terminologien brukt i Virksomhets-arkitektur rammeverket er begrensende faktorer for dens bruk innenfor læring. | |
dc.description.abstract | Smart city development efforts have met hindrances when trying to replicate solutions in other cities. This thesis studies the more general approach of learning and knowledge transfer from the development effort, across cities. It specifically looks at the role of Enterprise Architecture to facilitate learning and knowledge transfer in smart city projects. A literature review and a survey have been conducted to answer the questions of how Enterprise Architecture currently supports learning and how it can be improved in that regard. Further, it applies its findings on The Enterprise Architecture framework used in the +CityxChange project and evaluates the proposed changes with an expert evaluation. It concludes that the complexity and terminology used in the Enterprise Architecture framework are limiting factors for its use in learning. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Enterprise architecture to support learning in and across cities | |
dc.type | Master thesis | |