Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStenkløv, Nelly Foucher
dc.contributor.authorHeyler, Dominique
dc.date.accessioned2022-03-02T18:19:30Z
dc.date.available2022-03-02T18:19:30Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:96417559:21431632
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2982635
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg læringspotensialet ved bruk av sang i fransk som fremmedspråk i Norge. Mange som lærer fransk mangler kommunikativ kompetanse selv etter mange år med franskundervisning. Dette skyldes blant annet at man generelt er lite eksponert for fransk i Norge. Hvorfor og hvordan kan franske sanger kan være nøkkelen inn til et større språklæringsrom? Vi ser nærmere på forskning som viser at bruk av sanger og musikk påvirker hjernen og bidrar til bedre læring og kognitiv utvikling. Mye tyder på at effekten står i forhold til affekten. Vi lærer mer når vi liker det vi gjør. Sanger kan fange oppmerksomhet og interesse, formidle kulturkunnskap, vise språklig variasjon, «feste seg i øret» og underholde. Alt dette kan skape motivasjon og føre til mange språkaktiviteter. Ungdom bruker mye tid på musikk. Strømmetjenester gir dem nærmest ubegrenset tilgang på franske sanger, og de kan dermed velge dem de liker og bruke dem som læringsressurs. Jeg ba en gruppe studenter si hva de syns. De fikk tips og eksempler og fikk bruke franske sanger etter ønske, før de svarte på et spørreskjema der de vurderte hvilken nytte og glede de har av å bruke franske sanger. Svarene fra denne undersøkelse bidrar til å bekrefte at sangen har et stort potensial for flere språklæringsaktiviteter. Studentene liker å bruke sanger for å lære fransk, det kan være både nyttig og lærerikt og også avslappende og underholdende. Basert på disse funnene argumenteres det for å introdusere fransktalende musikk så tidlig som mulig, for å gi innlærere bedre muligheter til å finne de sjangrene og artistene som kan motivere dem til å ta denne mangfoldige ressursen aktivt i bruk.
dc.description.abstractThis study addresses the potential of using song in learning French as a foreign language in Norway. Many students lack communication skills, even after many years at school. This is partly due to the fact that they generally have little exposure to French in Norway. Why and how can French song be the key to a larger language learning space? We take a closer look at studies showing that the use of songs and music affects the brain and contributes to better learning and cognitive development. There are many indications that the effect is in proportional to the affect ; we learn more when we love what we do. Songs can capture attention and interest, offer cultural knowledge, exhibit language variations, «catch your ear» and entertain. All of this can motivate the learner and lead to many language activities. Young people spend a lot of time on music. Streaming gives them access to an almost unlimited number of songs, so they can take whatever they like and use them as learning resources. We asked a group of students to share their thoughts. After some tips and examples, they used French songs as they liked, before answering a questionnaire to assess the usefulness and enjoyment of using the songs. Their answers help confirm that the song has great potential for many language learning activities. Students like to use songs to learn French, it can be both useful and educational, but also relaxing and entertaining. Based on these results, we recommend the introduction of French songs as early as possible, so that learners discover the genres and artists that can motivate them to actively use this great resource.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleLes chansons dans l’apprentissage du F.L.E. en Norvège : créer un espace d'activités langagières
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel