Working together for cooperative learning: An inquiry into how collaborating in teacher teams can enhance teaching practice
Doctoral thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2981688Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3374]
Sammendrag
Summary
Working together for cooperative learning: An inquiry into how collaborating in teacher teams can enhance teaching practice
The ability to collaborate is increasingly seen as a vital competence that students should learn at school to prepare them for their future lives, both socially and at work. However, traditional teaching with whole-class lectures followed by individual tasks remains prevalent in schools across the world, which raises the question of whether students gain sufficient experience of collaboration to work effectively with others in the future.
The research-based pedagogical model cooperative learning (CL) is structured to enhance students’ academic and social learning and can be a powerful tool for teachers. In CL, students work together in small groups, with the goal being to maximise everyone’s learning. However, changing teaching practice can be difficult, and teachers are faced with challenges when it comes to incorporating CL in their teaching. Thus, the method is underutilised, and its potential goes unfulfilled.
Employing a practice-oriented research approach, this thesis explores how working in teacher teams can enhance teachers’ CL practice. The author developed a context-driven nine-month professional CL development program in close collaboration with a lower secondary school that explored the learning and engagement of one teacher team and eleven students over a two-year period.
The findings show that prior to participating in the professional development, the teachers had a limited focus on and knowledge about developing students’ collaborative skills. By participating as a team in the professional development, they learned about the theory of CL and gained first-hand experience with the method customised to their classroom context. This was found to support their learning and implementation of the method. The inclusion of CL also supported their students’ learning.
The thesis demonstrates how the teacher team was cultivated into a community of practice with CL through professional development and how this supported their learning and implementation of the method. It further shows the value that incorporating CL can have for student learning. The thesis proposes cultivating teacher teams to become communities of practice as a valuable mean to support teachers learning the CL method and thus accommodate students’ learning needs for the future. Sammendrag
Sammen for samarbeidslæring; en studie av hvordan lærersamarbeid i team kan utvikle undervisningspraksis
I dagens utdanningsdiskusjon er det et økt fokus på hvordan skolen skal bidra til å utvikle kompetanser elevene trenger for fremtiden. Det å kunne samarbeide godt med andre er en sentral kompetanse som trekkes frem da dagens arbeidsliv i stor grad er organisert rundt team. I ny overordet del av læreplan tydeliggjøres at elever skal lære å samarbeide, fungere sammen med andre og utvikle evne til medbestemmelse og medansvar. På samme tid er helklasseundervisning med påfølgende oppgaveløsning en av de dominerende arbeidsformene i skolen. Dette stiller spørsmålet om elever i skolen får nok erfaring med å samarbeide for å kunne arbeide effektivt med andre.
Samarbeidslæring som metode har stor forskningstyngde og sees i sammenheng med økt faglig og sosial læring. Under samarbeidslæring arbeider elevene i små grupper med mål at alle elevene skal lære gjennom samarbeid og samtidig lære å samarbeide. Samarbeidslæring har potensialet til å bli et viktig redskap for lærerens undervisningspraksis. Å endre undervisningspraksis kan være krevende og forskning viser at lærere har utfordringer med å ta i bruk samarbeidslæring, noe som har ført til at metoden er en underutnyttet pedagogisk ressurs.
I denne avhandlingens praksisorientert forskningsdesign utforskes betydningen av at lærerteam sammen lærer, utforsker og implementerer samarbeidslæring. I tett samarbeid med en ungdomsskole og et lærerteam ble det utviklet et 9 måneders opplæringsprogram i samarbeidslæring. Studien følger lærerteamet og 11 av deres elevers læring og engasjement med samarbeidslæring gjennom to år.
Funnene viser at lærerne før deltakelse i opplæringen hadde begrenset fokus og kunnskap om hvordan utvikle elevenes samarbeidsferdigheter. Gjennom deltakelse i opplæringsprogrammet lærte de teorien bak samarbeidslæring, fikk førstehåndskjennskap, og utforsket samarbeidslæring sammen. Funnene viser at ved å utforske samarbeidslæring i team tilpasset egen klasseromskontekst støttet lærernes læring og implementering av metoden. Dette bidro til en endring i undervisningen som støttet elevenes sosiale læring.
Avhandlingen demonstrerer hvordan lærerteamet ble kultivert til å bli et praksisfelleskap med samarbeidslæring. På samme tid viser avhandlingen verdien samarbeidslæring har for elevers læring. Avhandlingen konkluderer med at å stimulere til lærersamarbeid i lærerteam for implementering av samarbeidslæring er et verdifullt middel for læreres læring og endring av undervisningspraksis for å møte elevenes læringsbehov for fremtiden.